У видавництві політичної
літератури (Москва) виходить у світ книжка кандидата філософських наук М. М.
Скибицького «Бог і «віруючі» вчені». В ній розповідається про ставлення до релігії
І. Ньютона, Ч. Дарвіна, М. Планка, А. Ейнштейна, І. П. Павлова, К. Е.
Ціолковського, показано величезне атеїстичне значення їх природничонаукових
відкриттів, розкрито неспроможність намагань богословів представити великих
учених захисниками релігії.
Нижче вміщуємо
уривок із книги.
Для того, щоб
виявити ставлення великих природознавців до релігії, слід з'ясувати, як вони
дивляться на те, що є в ній найбільш важливим, — на всемогутнього, всюдисущого,
всевідаючого і всеблагого бога — творця та управителя світу.
Нерідко для
доказу взаємного узгодження релігійної віри і наукового знання богослови
посилаються на Ісаака Ньютона, великого англійського фізика і математика.
Епоха, коли жив
Ньютон, була розквітом механіки. Всі явища світу намагались тоді пояснити з
допомогою механічних законів. Будь-який рух розглядався як результат зовнішніх
поштовхів, дії іззовні. І Ньютон, який геніально відкрив закони небесної
механіки, руху і взаємодії планет сонячної системи, порівнював її з величезним
механізмом.
Та знання самих
лише законів механіки було не досить, щоб дати правильні відповіді на багато
питань світобудови. І, зокрема, відповісти на таке питання: хто ж і коли завів,
пустив цей величезний механізм сонячної системи? І от у ролі годинникаря, який
дав хід небесному механізму, в Ньютона виступає бог.
Крім того, треба
було пояснити й мало помітні неправильності в русі планет та їх супутників, які
виникають у результати їх взаємодії. Звідси висловлювалось припущення, що
через деякий час Всевишній змушений буде підправити дію небесного механізму.
Ми бачимо, що
погляди на світ у великого англійського фізика були обмежені. Та вони й не
могли бути іншими в той час, оскільки відображали уявлення, що панували тоді
серед природознавців: світ незмінний, планети завжди рухаються в раз і
назавжди встановленому порядку. А причиною, яка поклала початок цьому рухові,
вважали божественний першопоштовх.
У ту пору в
науці ще не визріли ідеї, що все у світі перебуває в розвитку, зміні. Лише
наприкінці XVIII — на початку XIX століття, коли було нагромаджено наукою
необхідний матеріал, виникли перші наукові теорії, які пояснювали походження
нашої сонячної системи природним розвитком матерії й виключали будь-яке
божественне втручання.
Так, визначний
французький математик і астроном П'єр Лаплас, який жив у другій половині XVIII
— на початку XIX століття, дійшов висновку, що рух планет, їх супутників може
бути пояснений без будь-якого божественного першопоштовху. Слід лише
зрозуміти, що сонячна система виникла колись, а не існує вічно. Лаплас висунув
таку наукову гіпотезу. Спершу сонце мало атмосферу, що швидко оберталась і поширювалась
за межі нинішньої планетної системи. В результаті обертання від атмосфери
відокремились кільця, що розірвали її на окремі згустки. Згустки набрали певної
форми і перетворились на планети.
Сучасники Лапласа
розповідали, що Наполеон, який був у той час першим консулом Республіки, після
ознайомлення з гіпотезою, сказав ученому: «Ньютон говорив про бога у своїй
книзі. Я ж переглянув Вашу, але жодного разу не зустрів імені бога». На це
Лаплас відповів: «Громадянине перший консул, я не потребую цієї гіпотези».
В ході
поглиблення наших знань про Всесвіт було створено нові, більш обгрунтовані
наукові гіпотези виникнення сонячної системи. Та як би вони не відрізнялись
одна від одної, всі вони походять від природного розвитку матерії і геть-чисто
виключають будь-яке боже втручання.
Весь розвиток
природознавства неспростовно доводить: матерія не потребує ніяких поштовхів
іззовні: рух невіддільний від неї, він найістотніша властивість матерії,
спосіб її існування. Світ є матерія, яка рухається й переходить на основі природничих
законів з одних форм в інші, від найнижчих до найвищих.
Звичайно, не
лише обмеженістю науки XVII століття зумовлювались непослідовність, релігійні нашарування
у поглядах Ньютона на світ. Адже його світогляд формувався не тільки наукою, а
й тодішнім англійським суспільством, в якому релігійні устої були дуже міцні
і віра в бога вважалася першою ознакою політичної благонадійності. До речі, в цьому
суспільстві Ньютон досяг дуже високого соціального стану: він був призначений в
1696 році хранителем, а в 1699 році головним директором королівського
монетного двору. Королева Анна дала всесвітньо визнаному вченому дворянське
звання. Слід врахувати й те, що вчений виріс у сім'ї з дуже сильними
релігійними традиціями. Його вітчим Варнава Сміт і дядько Ейскоу, які мали на
нього великий вплив у дитинстві, були священиками. Священиками були вчитель Ньютона
Ісаак Барроу, професор коледжу Трійці, де навчався в 1661 — 1669 роках
майбутній першовідкривач закону всесвітнього тяжіння.
Та що особливо
важливо: релігійні нашарування у поглядах Ньютона аж ніяк не випливали й не
підкріплювались його природничонауковою діяльністю. Навпаки, його великі
наукові досягнення, слідом за відкриттями Коперника і Галілея, завдавали нищівного
удару по релігійній картині світу.
І справді,
протягом віків церква протиставляла тлінній землі небеса, вчила, що небо
покірне лише божественній волі, а в русі планет беруть участь ангели, які їх
підштовхують. А в накресленій Ньютоном картині світу рух небесних тіл підпорядковувався
природничим законам, які мають точне математичне вираження й не потребують
ніякого втручання божественних сил. Ці закони людина могла не тільки
пізнати, а й, передбачаючи наперед шляхи небесних світил, використати для
успішної своєї діяльності.
Для Всевишнього
Ньютон залишив тільки одну справу — дати перший поштовх небесному механізму й
заборонив йому будь-яке дальше втручання в справи сонячної системи. Не
випадково деякі «слуги» церкви нападали на Ньютона за те, що він
«боже провидіння замінив силою тяжіння й позбавив тим самим бога прямого
впливу на власний витвір». Єпископ Берклі обурювався тим, що у Ньютона рух,
простір і час існують незалежно від бога, а матерія, маючи властивості тяжіння
й відштовхування, виступає як активна сила.
Дехто може сказати:
століття тому, може, вчені й звертались до бога. Не могли зрозуміти світобудови
тільки з допомогою законів природи, та й позиції релігії у суспільстві були
сильні. Це також впливало на вчених. Але чому ж у наш час, коли наука пішла
далеко вперед, є все ж релігійні вчені?
Гаразд,
звернімось до учених наших днів. Богослови люблять часто посилатись на велетня
сучасного природознавства — Альберта Ейнштейна. Вони твердять, що великий
природознавець вірив у бога.
Ейнштейн досить
часто вживав слово «бог», але поводився з Всевишнім вельми жартівливо.
«Господь не цікавиться нашими математичними труднощами, він інтегрує емпірично»,
«Бог теж не відпочиває в неділю», «Бог грає в кості», [1] — говорив він
своїм друзям.
А от серйозніша
розмова. Листопад 1930 року. До вченого звертається меткий журналіст з газети
«Нью-Йорк таймс». Його цікавить, як ставиться всесвітньо відомий природознавець
до бога. Відповідь Ейнштейна була коротка: «Я не вірю в бога, який карає і
винагороджує, бога, цілі якого зліплені з наших людських цілей. Я не вірю
також у безсмертя душі після смерті, хоч слабі уми, пойняті страхом або
безглуздим егоїзмом, знаходять собі пристановище в такій вірі...» [2].
Здається,
відповідь категорична й цілком ясна. Але через деякий час Ейнштейн, який був в
Європі, з подивом тримав у руках телеграму з Нью-Йорка: «Чи вірите ви в бога?
Відповідь у п'ятдесят слів оплачено». Це нью-йоркський рабин Герберт С. Гольдштейн
вирішив спробувати щастя: а може, великий вчений згадає все ж таки якогось
бога.
Ейнштейну було
потрібно для відповіді вдвоє менше слів, ніж оплатив нью-йоркський рабин: «Я
вірю в бога Спінози, який проявляє себе у впорядкованості світу, а не в бога,
що займається долею і справами людей» [3], — телеграфував він
негайно у відповідь.
Що ж це за бог
Спінози, в якого вірив учений? Чи не подібний він до біблійного Всевишнього?
Слід сказати, що
з молодих літ Ейнштейн був палким шанувальником Бенедикта Спінози, геніального
мислителя, який жив у Голландії у XVII столітті. Його захоплювала безкомпромісна
відданість філософа істині, який пожертвував в ім'я служіння науці всіма
благами життя.
Спіноза
відмовився від прибуткової кар'єри богослова. За критику Ветхого завіту — він
розкрив у ньому безліч різночитань, суперечностей, хронологічні нісенітниці,
різноголосся у свідченнях пророків — іудейські рабини в Амстердамі піддали
його малому, а потім і великому відлученню. Йому обіцяли багато грошей, аби
він не критикував релігію публічно і хоча б формально додержував вимог культу.
Але Спіноза категорично відмовився виконати ці умови. Йому запропонували
присвятити французькому королю одну із своїх праць. «Свої твори я присвячую
тільки істині», — відповів Спіноза.
Надзвичайно
освічена людина свого часу, Спіноза заробляв хліб насущний тяжкою працею шліфувальника
скла. У сорок шість років він помер від сухот: дрібний скляний пил весь час
загострював туберкульоз. У своїх філософських працях Спіноза проголошував
незалежність розуму від релігії, утверджував його могутність, здатність
проникати у найглибші таємниці природи. За його вченням, в основі світу лежить
вічне й нескінченне начало — субстанція. Ця субстанція і є природа чи бог. Бог
у Спінози позбавлений таких властивостей, як всевидіння, розум, воля,
всеблагість. Він не протистоїть природі як творець її, не стоїть над природою,
а зливається з нею.
Зливаючи бога й
природу воєдино, Спіноза хотів підкреслити нестворюваність, нескінченність,
різноманітність природи, повернути відібрану в неї релігією творчу думку,
здатність існувати й розвиватись завдяки самій собі. У такому ж розумінні
вживав термін «бог» і Ейнштейн.
Та чи прийнятне
таке розуміння бога для релігії? Звичайно, ні. І справді, якщо бог і природа
одне і те ж, то відпадає поділ світу на природний і надприродний, а всевишній
перестає бути особистою істотою. Такому богу нічого молитися, звертатися з
проханнями. Відпадає потреба і в посередниках між богом і людиною - священиках
і церкві. Подивимось тепер, як ставився Ейнштейн до чудес. Це також дуже
важливе свідчення для визначення того, релігійна людина чи ні. Адже віра в чудо
нерозривно зв'язана з вірою в бога. На чуді грунтуються всі біблійні події.
Створення світу, людини, тварин, рослин всевишнім у біблії — все це чудеса. Про
чудеса, які робив Ісус Христос, розповідається в Новому завіті: воскрешення мертвих,
приборкання бурі на морі, годування кількома хлібинами тисяч людей. З чудом
зв'язана молитва. Звергаючись до бога, віруючий сподівається на чудо.
Заперечувати
чудеса - значить позбавляти Всевишнього його всемогутності, перетворювати на
безсилу істоту.
Ейнштейн був
глибоко переконаний у непохитності загального закону причинності й
заперечував можливість дії в природі будь-яких надприродних сил. «Чим більше
проймається людина свідомістю закономірності порядку явищ, — писав він, - тим
міцнішою стає її пероконаність у тому, що біля цього закономірного порядку
нема ніякого місця для причин іншого роду. Вона не визнає ні людської, ні божественної
волі у вигляді незалежної причини явищ природи».
Сказано теж
цілком недвозначно.
Численні
висловлювання Ейнштейна про релігію дають нам можливість скласти правильне
уявлення про його ставлення до віри й показати цілковиту неспроможність намагань
представити великого вченого віруючим. Характерно, що в численних офіційних
анкетах учений незмінно записував себе в рубрику «невіруючий» або «порвав з
релігією».
Більше того, Ейнштейн
у своїх працях висловив багато правильних міркувань про походження релігії, її
відносини з наукою, моральністю. Особливо цікава щодо цього написана ним у
1930 році стаття «Релігія і наука».
На початку
статті вчений ставить питання, які ж почуття і потреби людей викликали до життя
релігію. І відповідає: біля колиски релігійної віри стояло почуття страху,
страху перед голодом, дикими звірами, хворобами, смертю, а оскільки і той час
розуміння причин явищ стояло на вкрай низькому рівні, то люди створили уявлення
про істоту, від волі й дій якої залежать страшні для них події. «Після цього, —
писав Ейнштейн, — починають думати те, щоб умилостивити цю істоту. Тому виконують
певні дії і приносять жертви, які, згідно з віруваннями, що передаються з
покоління в покоління, сприяють умиротворенню цієї істоти, тобто роблять її більш
милостивою щодо людини» [4].
Настійливо
виступав великий природознавець проти всіляких спроб поєднати наукове знання і
релігійну віру. Наука і релігія несумісні, знання поступово витісняє віру з її
закутків, і, на думку вченого, «легко зрозуміти, чому церква різних напрямків
завжди боролася з наукою й переслідувала її прихильників». Тривала драматична
історія взаємин науки і релігії дала підстави Ейнштейну прийти до
категоричного висновку: «Якщо ці відносини розглядати в історичному плані, то
науку і релігію з очевидної причини доведеться вважати непримиренними
протилежностями» [5].
Ми бачимо, що
погляди Ейнштейна не тільки не сумісні з релігією, а й свідомо спрямовані
проти найважливіших догматів та установлень. І це далеко не випадково.
Атеїстичні переконання почали складатись у нього досить рано. Вже в дванадцятирічному
віці майбутній вчений порвав з релігійними уявленнями, якими його щедро
начиняли в мюнхенській підготовчій католицькій школі.
Ейнштейн
заповідав поховати себе без будь-яких релігійних церемоній. Друзі свято
виконали останню волю великого вченого, гуманіста й антифашиста, який
присвятив своє життя служінню людству.
Ім'я великого
перетворювача природознавця Альберта Ейнштейна відоме всьому світові.
Видатні
відкриття Ейнштейна мають не лише величезне природничо-наукове, але й
атеїстичне значення. Теорія відносності розкрила глибокий внутрішній
взаємозв'язок форм буття матерії — руху, часу, простору, показала, що окремі
фізичні величини (довжина тіла, плин часу, швидкість) відносні, а закони природи
абсолютні, однакові в усіх системах, які рухаються.
Картина світу,
створена теорією відносності, подолала непослідовність картини світу Ньютона.
Адже його вчення про абсолютно порожній простір, в якому за законами механіки
рухаються матеріальні тіла, вело до уявлення про бога як про першоджерело
руху. В. І. Ленін зазначав у «Філософських зошитах»: «Час поза часовими речами
= бог» [6]. Теорія Ейнштейна саме і знищила таке уявлення про час і
простір як про відокремлені від матерії сутності.
Говорячи про
бога, Ф. Енгельс писав, що «Ньютон залишив йому ще «перший поштовх», але
заборонив усяке дальше втручання в свою сонячну систему» [7]. Що ж до
Ейнштейна, то в створеній ним картині світу всевишній став остаточно бездомним
і безробітним. Недарма американський кардинал О'Коннель заявив, що теорія відносності
сприяє зростанню атеїзму.
Ознайомлення з
поглядами видатних природознавців показує нам усю неспроможність намагань богословів
зарахувати їх до числа захисників релігії.
Ми можемо з
повним правом віднести до природознавців, яких богослови зараховують до числа
віруючих, влучні слова Ф. Енгельса: «З богом ніхто не поводиться гірше, ніж
віруючі в нього природодослідники... Чого тільки не довелося витерпіти богові
від своїх захисників! В історії сучасного природознавства захисники бога
поводяться з ним так, як поводились з Фрідріхом-Вільгельмом III під час ієнської
кампанії його генерали й чиновники. Одна армійська частина за другою складає
зброю, одна фортеця за другою капітулює перед натиском науки, поки, нарешті, уся
безконечна галузь природи не виявляється завойованою знанням і в ній не
залишається більше місця для творця» [8].
М. Скибицький, кандидат
філософських наук
Джерела:
1. ЛЬВОВ В. Жизнь
Альберта Эйнштейна. М., 1959. с. 233 — 234.
2. Там же, с. 234.
3. ЭЙНШТЕЙН А.
Собрание научных трудов. т. IV. с. 128.
4. Там
же, с. 128.
5. Там же.
6. ЛЕНІН В. І.
Повне зібр. тв., т. 29, с. 47.
7. МАРКС К. і ЕНГЕЛЬС
Ф. Твори, т. 20. с. 482.
8. Там же, с.
481—482.
Немає коментарів:
Дописати коментар