Мал. Г. Заблоцького
До моїх рук
потрапив великий за обсягом щоденник пресвітера релігійної общини. Гортаю сторінку
за сторінкою. Бачу не тільки тексти проповідей на біблійні теми, але й глибоку
тривогу за майбутнє релігії. Особливо відчувається побоювання допитливого
розуму віруючих. Автор щоденника говорить про це цілком відверто. Мабуть, не
сподівався він, що написане стане відоме ще кому-небудь.
Пресвітер пише:
«Некеровані пастирем віруючі завжди перебувають у небезпеці викривити святе
писання або витлумачити його помилково. Коли слово боже відкривається без
пошани й молитви, коли почуття й думки не спрямовані до бога і не перебувають у
згоді з його божою волею, тоді дух наш затемнюється сумнівом, і через вивчення
біблії той сумнів ще більше буде зміцнений».
Служитель культу
заклопотаний тим, щоб віруючі не заглиблювалися у «святе писання», Він каже:
«Святе писання подає нам важливі істини, і хоч ми не можемо зрозуміти їх (!),
ми повинні сприйняти їх з радістю тому, що вони сказані богом. Бог немовби
бажає примусити нас прийняти деякі речі тільки через віру».
І далі:
«Пізнання істини
і божих намірів ми можемо одержати настільки, наскільки нам корисно знати (?!
— К. Б.). А щодо решти, то ми
повинні спокійно довірятися силі Всевишнього, а також любові і мудрості небесного
царя. Поява гріха в світі, втілення Ісуса Христа, його воскресіння і багато
інших речей, що їх подає нам біблія, надто глибокі таємниці, щоб їх можна було
пояснити чи зрозуміти людським розумом» (?! — К. Б.).
Що вірно, то
вірно: допитливий розум людини небезпечний для «царя небесного» і вірних слуг
його на землі. Чому? Та тому, що все «святе писання», зібране в біблії, сповнене
тверджень, які не витримують ніякого наукового аналізу. І як тільки починаєш
їх аналізувати, вони розвалюються, наче зліплена дітьми на березі річки споруда
з піску: торкнешся її — і споруди вже нема, зостався лише пісок.
Рядові віруючі
не знають, що навіть богослови, вірні слуги божі, розводять руками, коли
починають порівнювати одну «святу» книгу з другою, другу — з третьою і так
далі. Німець Д. Штраус, проаналізувавши біблію ще в XIX столітті, прийшов до
висновку, що приписувані в Новому завіті Ісусу Христу чудеса являють собою
точнісіньку копію того, що у Ветхому завіті розповідається про Мойсея, Ісуса
Навіна, Іллю.
Біблія твердить:
Ісус Христос народився в Іудеї, коли царював Ірод і до Палестини прибув
римський намісник Квіриній. Але ж з історії відомо, що Ірод помер за 10 років
до того, як Квіриній прибув у Палестину! Не міг же Христос народитися двічі!
В євангелії від
Матфея пишеться, що Ісус Христос народився у Віфлеємі. Цар Ірод, довідавшись
про це, наказав знищити всіх новонароджених. Батьки з малим Ісусом втекли до
Єгипту. А в євангелії від Луки розповідається зовсім інше: Ісус Христос
народився в Назареті, ніхто немовлят не вбивав, Ісуса ніхто не переслідував,
отож батьки його до Єгипту з ним не тікали...
Викладач
духовної семінарії для проповідників у місті Бостоні (США) Сендерленд, вивчивши
біблію, знайшов там не менше 10 000 місць, де про одне і те ж пишеться
по-різному.
Те саме каже й
інший, теж американський, дослідник біблії — Говард Озгуд: він також
нарахував у «святому писанні» близько 10 000 різночитань, тобто суперечностей.
Ось деякі з них.
Євангеліст Лука пише, що від праотця Авраама до Ісуса Христа було 56 поколінь,
а євангеліст Матфей налічує їх тільки 42. Навряд чи якийсь проповідник
наважиться сказати, якому саме євангелістові вірити.
А де жив Ісус
Христос? Троє євангелістів — Матфей, Марк і Лука — пишуть, що у Галілеї, а
Іоанн — в Єрусалимі!
Те саме з
хрещенням Ісуса. Матфей і Марк твердять, ніби Ісус прийняв хрещення від
Іоанна Хрестителя, а Лука заперечує їм: Іоанн Хреститель сидів тоді у тюрмі,
отже, Ісус хрестився без нього...
Навіть Ісусового
діда, батька тесляра Йосифа, «святе писання» називає по-різному. В першій
главі євангелія від Матфея читаємо: «Іаков народив Іосифа, мужа Марії, від
якої народився Ісус, званий Христос», а в євангелії від Луки в главі третій
говориться, що дідом Ісуса Христа був не Іаков, а Ілля...
Розходження між
євангеліями надто великі. Підраховано, наприклад, що в євангелії від Матфея
тільки 52 проценти тексту нагадує те, що є в інших трьох євангеліях, у Луки —
ще менше — 49 процентів, а в євангелії від Іоанна — лише 8 процентів з того, що
розповідають інші євангелісти.
Проповідники
запевняють віруючих, що біблія написана з волі й по слову божому його
найсвятішими пророками. І найперший серед тих пророків був Мойсей, той самий,
якого шанують не лише християни, а й іудеї. Мойсей, кажуть нам слуги господні,
діставав від бога вказівки і як діяти, і як писати...
І ще кажуть, що
перші п'ять книг біблії (вони так і звуться: п'ятикнижжя Мойсееве) власноручно
писав сам Мойсей, зокрема і книгу Буття, в якій ідеться про те, як бог творив
землю, небо і людину...
Хто ж повірить,
що один і той же автор про одну і ту ж подію по-різному в своєму творі
писатиме? Це може бути лише тоді, коли автор не один.
Наукою
встановлено, що всі книги Ветхого і Нового завіту написані не лише різними
людьми, а й в різні епохи.
В кожного народу
є свої легенди, казки, в тому числі й про богів, чортів, усяку нечисту силу.
Були вони і в стародавніх народів, які жили багато-багато тисяч років тому.
Служителі релігійних культів, так звані жерці, широко використовували ці
легенди і казки, щоб тримати люд у страхові божому і покорі, щоб віруючі
слухалися і шанували жерців та царів, щоб були покірними рабами. Так було в
усіх стародавніх релігіях (у Вавілоні і в Єгипті). Так із релігій, що зникли,
воно перейшло в релігії нові — в іудейську, а з неї — в християнську. Так воно
є і в релігіях мусульманській, буддійській і в усіх інших, які досі існують.
Багато віків
спекулює релігія на питанні про походження і розвиток життя на землі. Крім
фантастичних вигадок, казок та легенд, широко представлених у біблії, служителі
релігійних культів не можуть подати жодного перевіреного факту, який свідчив
би, що справді все живе і неживе на Землі створив бог — творець, цар небесний,
вседержитель. Нема таких фактів у слуг господніх!
А наука дає
силу-силенну фактів, які вщент розбивають твердження релігії про бога-творця.
Проповідники
говорять, що життя на Землі виникло з волі божої кілька тисяч років тому. У
державі Ізраїль, де офіційне життя пройняте законом Мойсеевим і літочислення
ведеться від біблійного «дня створення богом світу», там нині не 1964, а 5725
рік. А наука давно довела, що наша планета існує щонайменше три з половиною
мільярди років!
Якщо вірити
біблії, все відбувалося дуже просто і легко. Звідкись узявся бог, став над
пусткою і почав будувати. Спершу збудузав небо і землю, відділив світло від
тьми, щоб були день і ніч, а тоді створив моря, океани, гори і суходоли, вкрив
землю деревами і травами, рослинами всякими, в моря-океани напустив рибу,
зробив людей, тварин, усіяв небо зірками, поставив Сонце і Місяць, щоб світили
на Землю...
Біблія твердить,
що на все це будівництво бог витратив шість днів. Отож за неповний тиждень бог
зробив світ таким, яким ми його бачимо тепер. Ніяких доказів, що воно дійсно
так відбувалося, релігія подати не може. Чому? Та тому, що нема в неї
будь-яких доказів.
Наука пояснює
виникнення нашої планети як наслідок розвитку і руху матерії. І будь-які
надприродні сили не мають до цього ніякого відношення, оскільки вони не
існують.
Життя на Землі
розвивалося поступово, від нижчих ступенів до вищих. Людина вийшла з надр тваринного
світу, щонайменше мільйон років тому. І створила людину праця. Праця, а не
вигаданий бог!
Сліди трудової
діяльності людини виявлено в шарах землі, які налічують мільйон років. А
археологічні знахідки, які вказують на наявність релігійних вірувань у людей,
обчислюються лише десятками тисяч років. Отже, наші далекі предки протягом
сотень тисяч років не знали ніякої релігії.
Життя первісних
людей на Землі проходило в тяжкій боротьбі з природою. Багато чого вони не
знали і не розуміли. А незрозуміле здавалося чудом. Чому Сонце вранці встає, а
ввечері зникає? Звідки береться дощ, буря, сарана, яка вкрай спустошує поля і
сади? Чому людина раптом непритомніє чи помирає? Запитань безліч, а відповіді
не було.
Страх перед
незнаним породив релігійні вірування, віру в бога. Фрідріх Енгельс з приводу
цього говорив «...всяка релігія є не чим іншим, як фантастичним відображенням
у головах людей тих зовнішніх сил, які панують над ними в їх повсякденному
житті, — відображенням, в якому земні сили набирають форму неземних. На початку
історії об'єктами цього відображення є насамперед сили природи... Але
незабаром, поряд з силами природи, виступають також і суспільні сили, — сили,
які протистоять людині і так само чужі і спочатку так само непояснимі для неї,
як і сили природи, і подібно до останніх панують над нею» (К. Маркс і Ф
Енгельс. Про релігію. Київ, Держполітвидав, 1956, стор. 109—110).
Релігія визнає й
освячує соціальну нерівність людей. Якщо за родового ладу люди поклонялися тим
чи іншим предметам і силам природи, то з появою класового суспільства їх
примушувано поклонятися фантастичним богам, яких зроблено господарями цілого
світу, всього життя.
Хто зробив? Ті, кому
це вигідно: заможні класи, багатії, експлуататори, гнобителі трудового люду.
Вони перетворили релігію на один із засобів духовного поневолення трудящих
мас. Звідси й проповідь послуху, покори, пропаганда царства небесного, куди
повинен спрямувати свої очі і думки кожен віруючий. Всі помисли, говорять
проповідники, слід звернути на те, щоб заслужити в тому царстві містечко для
своєї душі, бо ж тіло, мовляв, тлінне, а душа — вічна, отож молитвами треба
заслужити, щоб вона до раю божого потрапила, а не до пекла...
Отак і досі
проповідують служителі релігійних культів, відвертаючи увагу віруючих від
земних справ, від боротьби за соціальну справедливість і рівність усіх людей.
Соціалізм
ліквідував експлуатацію людини людиною. В країні, де нема класів, де збудовано
соціалізм і будується комунізм, де людина не відчуває і не знає ніякого гніту,
будує життя на наукових засадах і стала володарем сил природи, будь-якій
релігії, тобто вірі в надприродні сили, немає місця!
Наш час —
комуністичний! Будуючи комунізм, радянський народ на практиці здійснює мрію
всього людства про щасливе життя на землі. В процесі комуністичного
будівництва ми не тільки підносимо на небачений рівень панування людини над
силами природи, а й виховуємо нову, високосвідому і висококультурну людину.
Боротьба проти
релігії — це боротьба за визволення віруючих з полону релігії, за їхнє повернення
в лави активних, свідомих будівників комунізму.
Віруючі, які
через ті чи інші обставини потрапили в тенета релігії, все частіше
замислюються над тим, що бачать і чують у молитовному будинку, вдумуються в
зміст проповідей «слуг божих», починають розуміти недоречності «святого писання»,
а цього «слуги господні» саме і бояться.
Вони бояться, що
рядовий віруючий почне замислюватись над тим, що чує і бачить у храмі, в
молитовному будинку, почне порівнювати твердження проповідників і «святого
писання» з живою дійсністю, з даними науки, побачить на власні очі, що його
ошукують. А яка радянська людина дозволить, щоб її заколисували казками про
неіснуюче царство небесне, рай і пекло, про господа-бога і все сонмище слуг
його? Радянська людина — горда людина, і вона не дозволить обманювати себе!
Автор щоденника
з гіркотою пише: «Пошана до дому божого майже згасла. Святі речі і святі місця
майже не визнаються, і все святе не ціниться».
Служитель
релігії б'є на сполох. Хоче врятувати те, що є. Він боїться спілкування
віруючих з невіруючими. Про це пише прямо: «Хто вірить у бога, не може без
небезпеки для себе з'єднатися з тим, хто не боїться бога». І на підтвердження
свого висновку наводить цитату з книги пророка Амоса (глава 3, стих 3). «Чи
підуть двоє разом, не домовившись між собою?»
Підуть!
Невіруючий допоможе віруючому розібратися, де правда, а де неправда, і
віруючий піде за ним, за правдою. Піде, як би цьому не перешкоджали всі слуги
божі.
Кость БАГРЯНИЙ
Немає коментарів:
Дописати коментар