Прокошина Е. С., Шалькевич
В. З. Казимир Лыщинский. – Минск: Беларусь, 1986. – 94 с.
Нерідко можна зустріти твердження
не тільки релігійних апологетів, а й буржуазних релігіознавців про те, що
вільнодумство східним слов'янам не було властиве, що ідеї атеїзму не мають
вітчизняного грунту. Однак ця теза не відповідає дійсності. Помітні критичні
зрушення у соціальній психології, духовному житті, культурі східних слов'ян
фіксуються з найдавніших часів, особливо після впровадження на території
Київської Русі християнства. Народні маси не хотіли мирно розлучатися з старими
богами, а ще більше — з язичницькими
ритуалами, які позначались демократизмом, давали можливість зберігати общинну
й індивідуальну свободу. Протиборство з новою релігійною системою і є,
зрештою, першим етапом зародження вільнодумства й атеїзму у східних слов'ян.
Це доводить аналіз змісту вже найдавнішої пам'ятки Київської Русі —
Рейнського Євангелія. Воно написане не канонічним текстом грецького оригіналу,
а кирилицею, що засвідчує про тенденцію до вільного оригінального оволодіння
давньослов'янськими письменниками релігійним матеріалом, про їхній творчий
підхід до візантійської ортодоксії. Аналіз іншої писемної пам'ятки —
«Повчання» Володимира Мономаха — дає підстави твердити, що етика, моральні
нормативні принципи, виплекані майже тисячолітнім досвідом
життєвої практики східних слов'ян, не були переможені й витіснені візантійським
християнством. Елементи вільнодумства спостерігаються у так званому
«Ізборнику Святослава», «Златой цепи», «Матиці», «Ізмарагді». Християнські
принципи тут уживаються не тільки з фрагментами
дохристиянської міфології, а в багатьох випадках виходять за межі релігійного
імперативу.
Поряд із державними літописами, зведенням
законів, літургійною літературою, де відбивались зрушення духовного життя
східнослов'янських народів, у свідомості мас відшліфовувались тотемістичні
билини, зрів історичний епос. А в писемних пам'ятках уже XIII—XIV ст. уживався
дохристиянський колорит епічного переказу з євангельськими притчами та
новозавітними заповідями. Цей поліфонічний синкретичний сплав найбільш виразно
зафіксований, наприклад, а апокрифах.
Культура феодальної Русі зазнавала значного впливу Сходу і Заходу, що було
зумовлене її географічними положеннями «із варяг у греки». Певні духовні
запозичення локалізувались у свідомості народу нерідко єретичним вільнодумством. Культова драма,
якою, власне, й була християнська «служба божа», вийшовши за мури храмів,
втрачала характер церковної гімнографії, спрощувалась, демократизувалась,
вбираючи елементи стихійного народного скептицизму, гумору й, арешті, навіть
атеїстичні мотиви, переростала у вертеп, сценічний бурлеск, світські
театралізовані вистави.
Поява учителів-єретиків, стригольників, послідовників учень Івана Пересвєтова, Феодосія Косого,
Матвія Башкина, братів Зизаніїв, прихильників антитринітарних ідей,
демократизм Острозького гуртка, Київського, Краківського, Успенського братств,
козацька вольниця — це ті корені
вітчизняного вільнодумства, на основі якого згодом формувались філософські й
суспільно-політичні погляди передових діячів України
і Білорусії.
Діяльність сина білоруського народу Казимира Лищинського, вільнодумця XVII
ст. — яскравий приклад спадкоємності прогресивних духовних традицій братніх слов'янських народів. Уродженець
Брестчини, суспільно-політичний діяч Великого князівства Литовського,
талановитий викладач і вихователь молоді в містах Польщі. Білорусії і
Західної України, котрий певний час жив і працював у Львові, своєю
культурно-громадською діяльністю справив значний вплив на формування
прогресивної думки братніх народів, зокрема на погляди багатьох українських
прогресивних діячів і мислителів Середньовіччя. Його ім'я гідно стоїть в одному
ряду з такими «великими єретиками», як Мігель Сервет, Джордано Бруно, Лючіліо
Ваніні
та інших.
Доля К. Лищинського, як і багатьох інших передових мислителів середніх
віків, була трагічна. За свої науково-матеріалістичні погляди він духовною владою був страчений. Створений Лищинським
вільнодумний твір «Про неіснування бога» єзуїти знищили. Він дійшов до нас уривками
або переказами у працях інших мислителів
того часу. Незважаючи на це, творчість К. Лищинського залишила помітний слід у
дальшому розвитку ідей вільнодумства та атеїзму східнослов'янських народів.
Слід зазначити, що й донині життя і філософська спадщина К. Лищинського
вивчені явно недостатньо. Тому слід особливо привітати вихід книжки Є
Прокошиної та В. Шалькевича. В ній на різноманітному фактичному матеріалі
досліджуються філософські погляди Лищинського, простежуються ідейні корені
його вільнодумних та атеїстичних поглядів, з'ясовується його роль і місце в
розвитку вітчизняної атеїстичної думки.
У книжці докладно, цікаво розкрито історичні передумови виникнення
матеріалістичних поглядів Лищинського. Автори переконливо доводять, що
важливе місце в суспільно-політичному житті Речі Посполитої у XVII ст. посіла
боротьба українського і білоруського народів проти панівного феодального
класу та його вірного союзника — католицької церкви. У ході контрреформаційної
боротьби на території України і Білорусії придушувались права народів непольської
національності, «вогнем і мечем» насаджувались католицизм та
полонізація. У країні панувала атмосфера релігійного фанатизму, ворожнечі й
нетерпимості до проявів національної та віросповідної самостійності
білоруського й українського народів.
Однак середньовічній реакції не
вдалося задушити вільнодумні ідеї. Незважаючи на засилля контрреформації,
релігійного фанатизму, в духовному житті білоруського, українського, литовського
народів не стався розрив із гуманістичними традиціями епохи Відродження, з
передовою філософською та природничонауковою думкою. Як зазначають автори
книжки, народи Речі Посполитої і в умовах нерівної боротьби з католицькою
реакцією, спираючись на прогресивні досягнення вітчизняної і зарубіжної думки, створювали оригінальні наукові праці, філософські трактати та літературні твори.
Досліджуючи ідейні джерела
атеїстичних поглядів К. Лищинського, автори книжки доводять, що вони своїми
коріннями походять із полемічної літератури, яка на території України і Білорусії
отримала широке розповсюдження. І хоча
в ній відомі й анонімні автори торкались питань церковно-релігійних,
філософський зміст цих творів
мав соціальне звучання. Ф. Енгельс, характеризуючи цей період, писав, що
ідейна боротьба в ті часи велася ще філософською зброєю, але вже не заради
абстрактно-філософських цілей. Для українського та білоруського народів головним
змістом цієї боротьби стали ідеї національного визволення, історично
необхідного возз'єднання з великим російським народом. Отже, полемічна
література відіграла певну прогресивну роль, особливо в історії культури
українського народу. Про цю роль переконливо пишуть автори книжки.
Привертає увагу дослідження і
цікавим матеріалом, що розкриває біографію Казимира Лищинського. Чимало документів,
на основі яких простежуються життєвий шлях вільнодумців, діяльність багатьох
видатних діячів того часу, розкривається їхня епоха, і для фахівців, і для
широкого кола читачів є цілком нові і маловідомі. Особливе місце у своєму
історичному пошуку автори відводять матеріалам, які характеризують світогляд
Лищинського в контексті процесу, що засвідчує глибоку кризу церковно-феодальної
ідеології. Він одним із перших помітив початок цієї кризи — не тільки у
ставленні до католицизму чи уніатства, а й до релігійної ідеї узагалі.
Лищинський у контексті дослідження цього процесу — глибокий мислитель, який
уперше я історії нашої вітчизняної суспільно-політичної думки пише
теоретичний трактат суто атеїстичного змісту під промовистим категоричним
заголовком «Про неіснування бога».
У цьому творі мислитель
послідовно й аргументовано викладає матеріалістичне розуміння природи,
соціальну суть релігії, історичні корені її походження. Лищинський критикує
окремі догмати християнства, заперечує істинність догматів про пекло, рай,
чистилище, безсмертя душі тощо, оскільки бачив у них лише прояви фантастичних
уявлень людей про природу. Автори книжки доводять, що Лищинський узагалі відкидав
ідею існування у природі якихось надприродних сил, «божественність» походження
релігійної віри, Біблії.
Дослідники життя і творчості вільнодумця доводять, що провідною ідеєю
світоглядної системи К. Лищинського, яка знайшла свій закінчений вираз у
трактаті, є послідовне заперечення існування бога. Отже, його філософські погляди
— це не просто критика окремих християнських догматів, а розвінчання суті
самого релігійного світогляду, релігійної картини світу. Не випадково,
наприклад, Лищинський, заперечує божественність походження релігії, коли пише: «Віра в
бога створена безбожниками. Страх божий навіюється тими, які його не мають, а
бажають, щоб їх боялись».
Книжка Є. Прокошиної та В. Шалькевича має не лише науковий, дослідницький
характер. Вона цінна й у суто ужитковому розумінні, бо дає великий фактичний
матеріал, озброює пропагандистів наукового атеїзму, суспільствознавців,
викладачів — істориків, філософів, мистецтвознавців, етиків тощо. Книжка, з
одного боку, поповнює наші знання про розвиток вітчизняного вільнодумства й
атеїзму, а з другого — спростовує апологетичні твердження буржуазно-клерикальних
ідеологів, теологів про те, що начебто слов'янські народи споконвіку були
релігійні. Особливо ходовою є ця теза в численних історичних екскурсах
апологетів релігії щодо духовного життя українського народу. У своїх фальшивих, антинаукових
концепціях вони перекручують причини і наслідки єретичних народних рухів,
прагнуть спростувати об'єктивний і незаперечний факт постійного зростання
вільнодумних поглядів народних мас, які найбільш концентрований вигляд знайшли
у творчості окремих письменників давніх часів, полемістів, прогресивних мислителів-вільнодумців.
Ось чому матеріали, вміщені в дослідженні Є. Прокошиної та В. Шалькевича, мають
актуальне звучання.
Життя і творчість Казимира Лищинського — яскрава сторінка в історії
суспільної та філософської думки не лише Білорусії та України, а й
європейської культури XVII ст. Своєю атеїстичною спадщиною він довів
необхідність атеїстичного розвитку суспільства, передбачив його майбутнє.
Євген ГРИНІВ, Вікторія МЕЛЬНИК, м. Львів
Немає коментарів:
Дописати коментар