Чималу роль у
комуністичному вихованні людей відіграє художня література. Відображаючи
навколишнє життя в художніх образах, вона діє не лише на розум, а й на почуття
людини, збуджує емоції, примушує її переживати, допомагає формувати світогляд,
звільнятись від забобонів.
Видатний
український письменник М. Коцюбинський у нотатках до своєї біографії зазначав,
що читання художньої літератури, особливо творів Тараса Шевченка, настільки перевернуло
його світогляд, що «з надзвичайно релігійного хлопця», яким був до дванадцяти
років, він став на тринадцятому році життя атеїстом, на чотирнадцятому — соціалістом.
Кращі твори
світової літератури логікою незаперечних фактів і художніх образів розкривають
перед народними масами справжню суть релігії закликають усіх, кому не байдужі
інтереси трудового народу, нещадно боротися з релігійним дурманом.
Видатні
письменники людства завжди підкреслювали, що трудящому притаманне атеїстичне
світосприймання. Згадаємо, наприклад, барвистий український народний гумор. В
якому глузливому світлі зображаються священики, різні святі і сам бог у
народних жартах, казках та анекдотах! А скільки існує фольклорних
гумористичних пародій та імпровізацій релігійних молитов і богослужінь!
Українська
література, яка виросла на благодатному грунті народної творчості, ввібрала в
себе народний атеїзм, і він став її складовою частиною. Антирелігійні мотиви
досить помітні ще в давній українській літературі («Казка про Кирика», «Плач
лаврських монахів» тощо), але з особливою силою вони залунали в новій
українській літературі. Твори Т. Шевченка й І. Франка, І. Котляревського і С.
Руданського, Лесі Українки і М. Коцюбинського, А. Тесленка і Л. Мартовича та
багатьох інших письменників є доказом цього.
Представники
демократичної літератури усвідомлювали, що боротьба проти соціального і
національного гніту органічно пов'язується з боротьбою проти релігійного дурману,
з викриттям реакційної ролі релігії. Закликаючи до визвольної боротьби, великий
Каменяр — Іван Франко чітко сформулював нерозривність такої боротьби:
Ми ступаєм до
бою нового,
Не за царство
тиранів, царів.
Не за церков,
попів, ані бога,
Не за панство
неситих панів!
Проти церкви та
її служителів спрямовували вістря своїх творів і письменники, які жили та
працювали на Буковині.
Хоч українська
література на Буковині мала свої специфічні особливості, її розвиток
відбувався у тісному зв'язку з літературним процесом на Наддніпрянській
Україні. Ця спільність розвитку позначилася і на тому, що викриття релігії та
духівництва посідає значне місце і в творчості буковинських письменників.
Зрозуміло, що
тут справа не лише у літературних зв'язках та впливах. Наявність
антирелігійної та антипопівської теми слід шукати в першу чергу в умовах
тогочасного життя.
В XIX столітті
церква була найбільшим поміщиком на Буковині. За статистичними даними, Чернівецька
митрополія наприкінці минулого століття мала 8307 гектарів орної землі, 238192
гектари лісів, 194 кілометри залізничних шляхів, 784 кілометри шосейних доріг,
248 кілометрів телефонно-телеграфних ліній і т. д.
Священик почував
себе в селі паном і разом з дідичем та лихварем був п'явкою в очах трудівника-буковинця.
Коли переглянути українську газету «Буковина», видавану Ю. Федьковичем у
Чернівцях з 1885 року, то переконаєшся, яким важким тягарем для селянина були
церква, духівництво. З номера в номер друкуються кореспонденції з сіл про це.
Саме тут і треба
шукати причину того, що Ю. Федькович у своїй творчості з такою силою викриває
служителів церкви. Піп, непривабливий образ якого створив письменник в оповіданні
«Три, як рідні брати», навіть із смерті людини робить джерело наживи для себе:
«Прийшов піп:
- Плати за
похорон.
- Погодіть мені
панотчику; я видужаю, то вам або заплачу, або відроблю!
- Ні, таки плати
зараз!
- Що ж я вам
дам, добродію, хіба душу?
- Чорт по твоїй
душі! Плати та й годі... мені...
- Маю ще онде в
торбині дві пари шмаття комісного та кілька щіточок, хіба то беріть; більше нічого
не маю. Ще і хусточка шовкова та два леви срібні.
- Сюда з ним, —
каже піп та й ухопив торбинку, що висіла мені над головами. Подав паламареві, а
сам пішов, кленучи та тріскаючи».
Такий же образ
священика змальовано і в поезії «Браття опришки», в повісті «Серце не
навчити» та інших. Характерно, що у згаданій повісті автор створив образ сільського
правдолюба Івана, який за кривди «попа з димом пустив».
Зажерливість
була такою типовою рисою буковинського духовенства, що всі - письменники
після Федьковича наголошували на ній. Знайшло це своє відображення і в творах
Ольги Кобилянської. Антицерковними та антипопівськими мотивами цілком
пройняті її оповідання «У св. Івана», «За готар». Жадобі, лицемірству,
брутальності попів авторка протиставляє мораль простого трудівника.
В новелі «За
готар» піп наказує перекинути за межу села тіло замерзлого заробітчанина, бо
хто буде за його похорон попові платити? Його наказ слухняно виконують
сільські багатії. Лише бідній селянці, «чорній Магдалені», властиві людяні
почуття.
Антирелігійні
настрої звучать і в повісті «Земля». Письменниця не приділяє багато уваги
змалюванню образу священнослужителя, але вона спромоглася кількома реченнями
висловити своє негативне ставлення до нього і викликати відповідну реакцію в
душі читача. Письменниця буквально одним влучним штрихом підкреслює цинізм
«пастиря»: він скаржиться на те, що люди не вмирають, і це, мовляв, позбавляє
його заробітку.
Письменниця
Євгенія Ярошинська у своєму найвизначнішому творі-повісті «Перекиньчики»
відтворила сатиричну картину життя духовенства. Антиклерикального спрямування
цього твору духовенство боялося настільки, що домоглося припинення друкування
повісті на сторінках «Буковини», де в 1898 році з'явилися перші її розділи
під назвою «У домі протопопа». Письменниці вдалося надрукувати твір повністю
лише при допомозі І. Франка в 1903 році у Львові.
Є. Ярошинська на
прикладі родини протопопа о. Артемія з великою пристрастю показала нікчемність
духовенства. І сам о. Артемій, і протопопиха, і їхні діти не займаються
суспільно корисною працею, кривдять та обдурюють селян.
На початку XX
століття чимало творів, спрямованих проти попівства, написав Дмитро Макогон.
Продовжуючи традиції своїх попередників, у вірші «Похорон» він показує попа,
що забирає за похорон останню теличку в багатодітної вдови. На умовляння вдови
з уст священика лунає одна відповідь: «Як телицю ту приведеш, то піду ховати».
Вірш закінчується сумним акордом:
Задзвонили сумно
дзвони,
аж дрижить
дзвіниця,
заридали
сиротята
і слаба вдовиця.
Панахиду над
померлим
в церкві піп
співає.
а вдовичина
телиця
у попа гуляє...
В іншому,
сатиричному плані поет викриває духовенство у віршах: «Чому попам не вірю»,
«Сам собі погріб справляє», «Між кумами», «Сестри» латинських попів» та ін.
Убивчо висміює поет попа, що вдається до найбезсоромнішої брехні, щоб лише
видурити гріш у селянина; попа, що втоптав стежку до чужих молодиць тощо.
Письменники
Буковини у своїх кращих творах піднімались до заперечення релігії в цілому.
Натхнений генієм Тараса Шевченка, активно виступав проти релігії Юрій Федькович.
Віра в народ і щире бажання допомогти йому були тими чинниками, що тримали
поета на вірному шляху. Він бачив, як поневіряється народ, обдурюваний
духовенством, що злидні одних і багатство інших нібито залежать від «волі
божої». Тому такі різкі його виступи проти єзуїтів, Ватікану, всього католицизму.
Як і великий
Кобзар, Ю. Федькович викривав прагнення папи римського до світового
панування.
Розп'яття і
молитви, писав він, лише маскують страхітливі злочини Ватікану. У вірші
«Чорний корсар», він дає образ тодішнього папи римського, що косить «не трави,
а душі».
Католицька
релігія була засобом, при допомозі якого цісар та його підручні «душу руського
народу загубити здумали». Тому у горах, де «колись водились тільки соколи»,
Єзуїтські
колегії
Скрізь
повиростали,
Як гадярки
копанисті
Слотавого
літа...
Проте поет
твердо вірив, що католицизмові не вдасться «зжерти цілий світ», не вдасться
зламати «руського духу».
Письменник
усвідомлює, що не краще від нього і православ'я.
Грізним
обвинуваченням богові є вірш Ю. Федьковича «Пречиста діво, радуйся, Маріє!»
Малюнок чудової природи на початку вірша є лише контрастним фоном для трагічної
картини дійсності: розстріляно молодого жовніра за те, що «сам не вміє» інших
убивати, під тином гине удовиця-мати, розірвали багацькі собаки дитину-сироту,
а навколо лунають єлейні слова молитви: «Пречиста діво, радуйся, Маріє!»
Ці слова
молитви, вжиті поетом на початку і в кінці кожної з п'яти строф, набувають
глумливо-саркастичного звучання.
Саме життя
наштовхувало трудівника на думку, що бог — це вигадка панівних верств, які
намагалися тримати селянина і робітника у покорі. В поемі «Мертвець» Ю.
Федькович показав, як зароджується і розвивається почуття протесту проти бога
— «кривавого ката» — у дівчини Марусі. Подібне явище Д. Макогон відтворив у
новелі «В розпуці». Героїня цього твору Марія, перебуваючи у стані нервового
збудження після смерті єдиного сина, перестає вірити у силу «матінки божої»,
вона «стягнула образ із стіни, шпурнула на землю, місила його ногами».
Якщо Ю.
Федькович і Д. Макогон змальовують своїх героїнь у стані особливого нервового
напруження, і тому їхні виступи проти бога значною мірою стихійні, то інший буковинський
письменник, Іван Діброва, в оповіданні «Великдень» показав свідоме
заперечення робітником існування бога.
Під бовкання
великодніх дзвонів з проповідниць вигукують попи про «великий день людської
рівності і побіди правди над неправдою». Але це свято лише для поміщика,
попа, капіталіста: селянин і робітник до скону мусить важко працювати. Твір
набуває сатиричного звучання завдяки контрастній подачі картин з життя дідича
та полів — з одного боку, і селянина та робітника — з другого.
Прогресивні
письменники розуміли, що звільнення трудівника від соціальних і національних
пут допоможе йому позбутись забобонів та релігійних пережитків. Вони вірили в
людину, її розум, були впевнені, що наука, пізнання матеріалістичних
закономірностей розвитку в природі і суспільстві розвіють весь морок на її
шляху, відкриють широку дорогу в житті:
Море світла
розвиває мілини і муть,
Освітляє
чорта й бога загадкову суть, —
писав
талановитий поет Буковини Володимир Кобилянський.
Комуністична
партія і Радянський уряд звільнили Буковину від соціального і національного
рабства. Для трудящих широко відкриті двері шкіл, культура стала надбанням
робітника і колгоспника. Прагнучи виховати будівника комунізму, радянська
громадськість веде рішучу боротьбу проти релігійних пережитків у свідомості
людей. І тут стануть у пригоді атеїстам твори письменників, що жили і творили
на Буковині.
Л. ЧЕРНЕЦЬ, О. РОМАНЕЦЬ
Немає коментарів:
Дописати коментар