Документи минулого
розповідають, що на Закарпатті до встановлення тут Радянської влади активно
діяло духовенство чотирнадцяти віросповідань. Першість серед них належала
уніатам. Над духовним життям робітників і селян цього краю панувала теологія.
Релігійні догмати і біблійні тексти мали силу закону. Без церкви людина не
могла ступити й кроку. Від неї вимагали всі побутові події освячувати іменем
бога, давати релігійну присягу, а часто пред'являти й свідоцтво служителя
культу про політичну благонадійність.
Навіть поховати
померлого не можна було без дозволу духовенства. Відаючи реєстрацією народжень
і смерті, вступом до шлюбу і його розторгненням, уніатська церква тримала під
своїм контролем багатотисячні маси Закарпаття. А критика релігії вважалася
кримінальним злочином.
Великий вплив на
боротьбу трудящих краю проти уніатської церкви мала Велика Жовтнева соціалістична
революція. Угорська клерикальна газета «Герег католікуш семла» 15 грудня 1918
року писала: «Молоді солдати, що повернулися з Росії, особливо рішуче ведуть
більшовицьку пропаганду. Вони підбурюють проти попів... Священики, на їх
думку, хай ідуть косити і копати».
Угорська
пролетарська революція 1919 року завдала удару церкві й на Закарпатті. Рядом
декретів, виданих створеною в Угорщині Радянською владою, духовенство позбавлялось
своїх привілеїв. Одними а перших заходів були відокремлення церкви від
держави, націоналізація церковних землеволодінь.
В постанові
березького Директоріуму від 26 березня 1919 р. говорилося, наприклад, що трудящим
«у дні релігійних свят треба дотримуватись нормального робочого часу». 2
квітня 1919 р. було затверджено «Положення про вибори в Угорській Радянській Республіці»,
згідно з яким ченці і священики позбавлялися права голосу.
Одночасно революційні
закони забезпечували свободу совісті кожному громадянинові республіки. В
розпорядженні того ж Директоріуму від 18 квітня 1919 р. записано:
«Віросповідання не можна заборонити, бо ця справа залежить виключно від
віруючих, як і обрання ними попа і вибір церковних обрядів. Та якщо піп у
будь-якому відношенні шкодить інтересам пролетаріату, то його без жалю треба
віддати революційному трибуналові».
Радянська влада
на Закарпатті проіснувала лише 40 днів, але за цей короткий період вплив церкви
на маси та її авторитет були значно підірвані. Згідно з даними журналу
«Душпастир», за цей час мукачівська єпархія втратила 62 церкви, оскільки
віруючі не хотіли їх відвідувати і підтримувати.
В березневі дні
1919 року революційно настроєні селяни відбирали землю у священиків і ділили
між собою. Так зробили, зокрема, жителі сіл Заднього (тепер Приборжавське) на
Іршавщині, Порошкового на Перечинщині, Ізи на Хустщині та ряду інших.
Про масовий
відхід віруючих від церкви, їх антирелігійні настрої уніатський каноник О.
Ільницький в журналі «Душпастир» писав; «Католицизм Подкарпатської Русі положився
в найбільшу кризу, яку мог зазнати от заключення унії», тобто від 1646 року.
Боротьба
трудящих проти уніатської церкви на Закарпатті в 20 — 40-х роках мала
різноманітний характер. Селяни часто користувались легальними формами протесту:
заявами, скаргами проти економічного і духовного гніту. Їх підписували десятки,
а іноді й сотні людей. Архівні документи свідчать про те, що в кожній парафії
на Закарпатті точилася непримиренна класова боротьба між священиком і його
парафіянами, котрі часто захоплювали церковні землі.
В березні 1921
р. селяни с. Новоселиці Севлюського округу в своїй вимозі писали до властей,
що треба поділити між селянами «...землю і ліс королівського плебана (священика.
— Д. Б.), сесі і землі і хащі були колись отняті от села, і тепер село потребує
своє майно назад».
Боротьба селян
за поділ церковної землі, за ліквідацію церковних податків і відробітків була
такою масовою, що навіть власті не могли її придушити. «Проти цих самовільних
дій віруючих адміністрація, духівництво й правління єпархії не могли вжити ніяких
заходів, зважаючи на тодішні революційні умови, тому що кампанія не мала б позитивного
наслідку й становище значно б погіршилось», — заявив тоді віце-губернатор
краю.
Віруючі села
Малого Раківця виступили проти душпастиря Андрашка, який обманював віруючих,
привласнював чуже добро, співробітничав з окупаційними властями, — виказував
селян. «Обурення населення проти священика Андрашка,— говориться в документі,
— досягло такого ступеня, що старі селяни під час відправ не йдуть до
церкви»...
В Закарпатському
обласному архіві є скарга священика Янковича єпископові, в якій він нарікає на
атеїзм населення, на те, що віруючі перестали відвідувати церкву: «...коли це
й надалі так піде, то ми станемо непотрібними»...
Аналізуючи
антиуніатський рух, душпастир І. Яцько в іншому документі дійшов висновку: «Хоч
як страшно це звучить, все ж я насмілюся з усією відповідальністю сказати, що цей
народ ненавидить... католицизм і цурається всього, що є...
католицьким».
Уніатський єпископ
А. Папп, як висловилась словацька дрібнобуржуазна газета «Слован» 28
лютого 1923 року, був «мачухою своїм віруючим, допомагаючи латинізації в
уніатській церкві». Візити А. Паппа в українські села, як правило, супроводились
скандалами. Цих фактів не могла приховувати навіть буржуазна преса.
Газета «Народні
листи» ще в 1921 р. писала, що в с. Тересві населення «зустріло преосвященного
з свистом і криком». На чорному полотнищі, піднятому над натовпом, чітко
вирізнялись слова, що яскраво відображали діяльність уніатської церкви на
Закарпатті — «Хай живе темнота!». В місті Хусті на голову ненависного єпископа
посипався град зіпсованих яєць.
Далі газета
відмічає що натовп вибив вікна будинку, в якому зупинився Папп, і що сам він
уник побоїв тільки завдяки «енергійному втручанню жандармів».
Ненависть
трудящих Закарпаття до Паппа за його антинародну діяльність була такою
великою, що викликала цілий рух. Єпископ змушений був залишити межі краю.
Чимало лиха
заподіяв трудящим села Ракошина священик Стефан Пуза. Запеклий фанатик-уніат,
він не тільки розпалював релігійні чвари, релігійну нетерпимість, але й був у
передових лавах клерикалів-денаціоналізаторів.
«Віруючі... були
дуже обурені такою поведінкою Стефана Пузи, головним чином тому, що він підбурював
прихильників греко-католицької віри перешкоджати похоронному, обряду
православного віросповідання, а також з тієї причини, що Стефан Пуза... невтомно
нацьковує власті проти руського народу»,— повідомляв начальник Ростівської
жандармської станції в крайове жандармське управління Підкарпатської Русі. Таке
ставлення душпастиря до віруючих викликало заворушення, на приборкання якого
власті виділили 16 жандармів.
Боротьба
народних мас Закарпаття проти уніатської церкви і клерикалізму стала ще більш
масовою, цілеспрямованою й організованою після утворення на Закарпатті в 1921
р. комуністичної крайової організації, яка входила до складу компартії Чехословаччини.
Документи
свідчать, що комуністична крайова організація протягом двох з половиною
десятиліть вела нещадну боротьбу не тільки проти соціального та національного
гніту, але й проти уніатської церкви, яка вірою і правдою служила експлуататорам.
Великої
популярності серед трудящих краю набула робітнича газета «Правда», яка з 1922
р. стала називатись «Карпатська правда». На її сторінках усе частіше з'являлись
статті, своїм вістрям спрямовані проти релігії і церкви, її ідеології.
Поширенню атеїзму
на Закарпатті сприяв календар «Правди», який почав виходити з 1921 року.
Перший тираж його — 8 тисяч примірників— був надрукований у Відні, оскільки
власті заборонили його видання в межах буржуазної республіки. На титульному
аркуші було зображено змарнілого, виснаженого злиднями селянина, запряженого
в ярмо, його батогами підганяють поміщик, урядник і душпастир.
Страх, який
нагнав календар на духовенство і буржуазію, був таким великим, що тираж його
конфіскувала поліція, а проти редактора Мондока порушили судову справу. З 1922
р. календар «Правди» став називатись календарем «Карпатської правди».
Змістовні
статті, влучні приклади, наведені атеїстами, активно впливали на широкі
народні маси. В одній із статей говорилося про духовенство: «Навчаєте «не
убий», а благословите гармати. Навчаєте «не лінися», самі не працюєте.
Навчаєте «будь милосердний», а дерете останню шкіру з бідного. ...Навчаєте «не
обманюй», а брехнею живете».
В іншій статті
викривалась діяльність уніатської церкви та її слуг, які зводили наклепи на
Радянський і Союз. 12 лютого 1928 року в «Карпатській правді» була надрукована стаття «Як у нас і як у Вас». В ній проводиться паралель річного бюджету
«Підкарпатської Русі і Запорізького округу УРСР». Великі успіхи молодого
радянського округу порівнюються з тяжким становищем трудящих Закарпаття. З бюджету
Підкарпатської Русі «попи щорічно з'їдають 6.367.000 крон, — а в Українській Радянській
Соціалістичній Республіці дармоїдам грошей не дають».
Активну боротьбу
проти клерикалізму вела робітнича газета «Мункаш уйшаг», яка видавалась
угорською мовою. На її сторінках часто можна було зустріти статті атеїстичного
спрямування. 22 грудня 1929 р., приміром, викриваючи антинародну суть
уніатської церкви та її духовенства, газета писала, що «... один священик...
краще служив інтересам буржуазії, ніж 10 жандармських шпиків...» Таким
прикладом може служити «діяльність» уніатського боронявського ігумена, який,
будучи тісно зв'язаний з хустською поліцією, використовував кожний випадок, щоб
«вчинити погром над свідомими боронявськими трудящими...»
Атеїстичний рух
на Закарпатті набув ширшого розмаху, коли крайова організація компартії
Чехословаччини створила «Спілку пролетарських безвірників». Це був своєрідний
протест трудящих: адже в той час Ватікан закликав до хрестового походу проти
СРСР.
«Карпатська
правда» писала, що «... як появилася папська булла проти Радсоюзу, то
робітники дуже побурилися». Почався масовий відхід закарпатських пролетарів
від церкви. «... Тепер, коли почули, що вчиняє римський папа, — стали ужгородські
безвірники організовуватися і закладають першу на Закарпатті «Спілку
пролетарських безвірників».
В роки
економічної кризи наслідком якої на Закарпатті було масове безробіття і голод,
«Спілка» проводила велику роз'яснювальну роботу. «Багато різних податків,
подібно молі з'їдають робітників, — писала листівка, вилущена тоді «Спілкою
пролетарських безвірників». — Хвиля відчаю піднялась на висоту миль. В цей же
час у країні робітників — в Радянській Росії заново збудовані фабрики і
сільськогосподарські підприємства, стотисячні маси приймають на роботу, а
заробітна плата весь час збільшується. Там робочий день не 10 — 12 годин, а
тільки 7. Те, що є ліками робітників, є смертю для буржуазії. Ось чому брешуть
і зводять наклепи на Радянський Союз. В цій брехні головну роль відіграють
сьогодні папа і духовенство».
«Спілка»
організувала по містах і селах краю лекції і бесіди на тему «П'ятирічка:
економічне і культурне будівництво в СРСР», роз'яснювала потребу боротися за
соціальне і духовне визволення. Трудящі відходили від релігії. Плосківський
священик Михайло Фізер у листі до Мукачівської єпархії повідомляв: «...Мои
верники не то что холодно, но просто враждебно относятся ко святой вере, церкви
и духовенству...» Боячись залишитись без парафіян, він просить єпископа «...
подати совет, як при сяких случаях поступовати».
Активну діяльність
компартія краю розгорнула проти клерикалів наприкінці тридцятих років, коли
уніатське духовенство відкрито підтримувало фашизм. Незважаючи на те, що
служителі культу всіх віросповідань, а насамперед уніатське духовенство, в ту
пору розпалювали релігійні та національні чвари, ідея пролетарського
інтернаціоналізму залишалась для трудящих краю непорушною. Саме для цього
періоду характерні масові протести народу проти уніатської церкви і масовий
відхід від неї.
Єпископ Стойка
на єпархіальному консисторіальному засіданні в 1938 р. зміст якого викладено в
журналі «Душпастир», так охарактеризував це становище: «От потопа світа не
пережили ще люди такої кризи, яку ми переживаємо. Вік наш повний супротивниками
Христа бога і єго святої церкви».
У боротьбі з
клерикалізмом у тяжкі роки окупації Закарпаття хортистами активну участь брав
полум'яний борець за щастя народу, поет-патріот Дмитро Вакаров. Змальовуючи
злиденне життя верховинців, Д. Вакаров писав:
Вольно дышит в Закарпатье
Лишь епископ и магнат.
(«Строят»)
Д. Вакаров
бачив, що шлях трудящих до щастя в непримиренній боротьбі. Він рішуче викривав
запевнення священнослужителів, ніби від біди може врятувати тільки бог:
Не помогут молитвы,
О, поверь мне, бедняк!
Ты готовься для битвы,
Крепче стисни кулак!
(«Наш путь»).
Здійснилася
завітна мрія закарпатців про возз'єднання з Радянською Україною. Тільки після
цього трудящі області одержали справжнє право на свободу совісті, що передбачало
і свободу атеїстичної пропаганди. Масовий відхід віруючих та ряду
священнослужителів від уніатської церкви, яка скомпрометувала себе
співробітництвом з гнобителями, примусив мукачівську єпархію проголосити в
1949 р. про саморозпуск.
Так зникла
горезвісна унія на Закарпатті.
Розпад унії на
Закарпатті — явище закономірне. Воно пояснюється не вигадками недругів нашої
Батьківщини про якесь там «гоніння» і «заборону» уніатської релігії. Одвічна
боротьба трудящих проти соціального і духовного поневолення, а потім
соціалістична перебудова краю після встановлення Радянської влади, швидкий
розвиток культури і освіти були тими причинами, які вплинули на світогляд
трудящих і сприяли масовому відходові населення не тільки від уніатської
церкви, але й від релігії взагалі.
Д. БУКОВИЧ,
вчитель Історії, м. Ужгород
Немає коментарів:
Дописати коментар