П. Лаппас
К. Е. Ціолковський
І. М. Сєченов
І. В. Мічурін
З кожним днем
наука робить все нові й нові відкриття. Вона допомагає людині проникати в
найбільш приховані таємниці живого організму, знаходити способи практичного
використання атомної енергії, запускати штучні супутники Землі і космічні
ракети. Тим самим наука спростовує антинаукові біблійні вигадки про
надприродного творця і його мудрість, про обмеженість людського пізнання, різні
чудеса і т. д. Грандіозна роль науки в історичному розвитку людського
суспільства стала настільки очевидною, що духовенство вже не наважується
більше її заперечувати. Навпаки, щоб зберегти релігійні забобони, сучасні
священнослужителі будь-якими засобами намагаються поєднати їх з наукою, вони
запевняють, що наука нібито не суперечить релігії. Як один з аргументів на
доказ цього церковники виставляють той факт, що деякі видатні вчені вірять в
бога і додержують релігійних обрядів.
Але багатьох
учених церква, як відомо, жорстоко переслідувала. Досить згадати імена Д. Бруно,
Г. Галілея, М. Сервета, М. Коперніка та інших геніїв науки, які зазнавали
всіляких переслідувань з боку інквізиції, а деякі з них були навіть страчені.
Про непримиренність науки і релігії свідчить і той факт, що величезна
більшість видатних учених завжди були свідомими атеїстами. Наприклад, великий
французький учений П. Лаллас, який математично розробив і обгрунтував теорію
природного походження Всесвіту, на запитання імператора Налолеона Бонапарта,
чому в його трактаті «Небесна механіка» жодного разу не згадується ім'я бога, з
гордістю відповів: «Я не мав потреби в такій гіпотезі».
Твердо стояв на
матеріалістичних позиціях відомий український математик і механік М. В.
Остроградський (1801 — 1862). У своїй автобіографії він писав, що визнавав
тільки те, що міг сприймати, вимірювати і зважувати. Остроградський називав
себе матеріалістом і атеїстом. В його рукописі читаємо: «Треба вірити тільки в
те, що може бути доведене. Але ми не можемо довести існування верховної
істоти. Звідси випливає, що не слід вірити в бога». За атеїстичні погляди Остроградського
переслідували не тільки церковники, а й царський режим (його виключили з університету).
Мужньо боровся
проти релігійних передсудів і мракобісся великий російський математик М. І.
Лобачевський. Він рішуче викривав релігійно-містичні погляди професора
Нікольського та інших реакціонерів, закликав студентів шукати відповідей на всі
питання в самій природі. Лобачевський підкреслював, що наука не має нічого
спільного з вірою.
У 1912 році
видатний російський математик А. А. Марков (1856 — 1922) звернувся з листом до
Священного синоду, в якому просив відлучити його від церкви. Свою просьбу він мотивував
так: «Сподіваюся, що достатньою підставою для відлучення може служити
посилання на мою книгу «Обчислення ймовірностей», де ясно відбито моє
негативне ставлення до біблійних сказань, які лежать в основі іудейської та
християнської релігій. Я не бачу істотної різниці між іконами й ідолами, які
звичайно не є боги, і не співчуваю ніякій релігії».
Славетний російський
учений І. М. Сєченов у книзі «Рефлекси головного мозку» (1863) викрив
твердження церковників про так зване божественне походження людської психіки. Він
науково довів, що психічна діяльність людини залежить не від «божої волі», а
від конкретних матеріальних факторів, які впливають на організм, зокрема на його
органи почуттів, викликаючи м'язові рухи. Не випадково передові вчені назвали
цю книгу «катехізисом матеріалізму». Царська влада оголосила її шкідливою і
заборонила друкувати; проти автора і видавця книги було розпочато судову
справу. І тільки острах перед прогресивною громадською думкою примусив
офіціальні власті припинити це ганебне переслідування. Та духовенство не
вгавало. У 1868 році митрополит петербурзький і ладозький звернувся до
царського уряду з клопотанням, в якому вимагав, щоб професора Сєченова вислали
в Соловецький монастир для церковної розправи над ним.
Великого удару
по релігійній догмі про божественне творення завдав видатний природознавець І.
В. Мічурін, який розробив наукові методи перетворення живої природи. Всупереч
церковній забороні людям втручатися в «божі справи» він заявив: «Ми не можемо
чекати милостей від природи; взяти їх у неї — наше завдання». Церковники
почали звинувачувати Мічуріна в блюзнірстві, у підриві релігійних основ, називали
його сад «нечестивим». Місцевий протопоп X. Потап'єв Зажадав від ученого
припинення селекційної роботи, бо розумів, що схрещування рослин, яке робив
Мічурін, негативно впливає на релігійно-моральні погляди віруючих.
А хіба не спростовують
ідею бога чудові праці талановитого російського вченого-самоука К. Е.
Ціолковського, який математично розробив теорію міжпланетних польотів за
допомогою ракет. На протязі сотень років служителі культу твердили, що людина
не може проникнути в міжпланетний простір, що це, мовляв, суперечить божій волі.
Всяка спроба піднятися в атмосферу розцінювалась як богохульство. Тепер же,
використовуючи праці Ціолковського, наші вчені і техніки конструюють ракети,
які не тільки переборюють земне тяжіння, а й рухаються далеко за межами Землі в
космічному просторі. При цьому вони не зустрічають на своєму шляху ні «тверді
небесної», ні «божественного раю». Всупереч релігійній догмі про землю як
центр Всесвіту Ціолковський пророче писав, що людство не залишиться вічно на
Землі, а «в погоні за світлом і простором спочатку несміливо проникне за межі
атмосфери, а потім завоює собі весь навколосонячний простір».
Послідовними
виразниками атеїстичного світогляду є радянські вчені, які спираються на
діалектичний матеріалізм, на теорію і практику комуністичного будівництва.
Проти релігійних забобонів ведуть боротьбу і прогресивні вчені інших країн, наприклад.
П. Ланжевен. Д. Бернал та багато інших. Поряд з цим ще зустрічаються вчені,
які хоч і сприяють своїми науковими відкриттями викриттю релігії, але в
особистому житті не можуть порвати з релігійним дурманом, виконують різні церковні обряди,
іноді навіть пишуть трактати на релігійні теми.
Однак це аж ніяк
не свідчить про єдність науки і релігії, а лише показує суперечливість умов
буржуазного суспільства, в яких змушені працювати вчені. Енгельс, як відомо, відзначав
той факт, що численні природознавці в межах своєї науки часто виступають
послідовними матеріалістами, а поза нею не тільки впадають в ідеалізм, а й
бувають благочестивими правовірними християнами. Так, знаменитий Ньютон,
маючи справу з фізичними явищами, бачив, що всі небесні тіла рухаються
закономірно, і не звертався до бога. Коли ж йому довелося шукати кінцеву
причину цього руху, то без матеріалістичного філософського світогляду він не зміг
зрозуміти справжнього джерела руху як результату єдності протилежностей і
прийшов до помилкового висновку про божественний первопоштовх.
В чому ж причини
того, що деякі вчені, які зробили видатні наукові відкриття, в особистому
житті залишаються релігійними людьми? Однією з них є те, що в буржуазних країнах
панує ідеалістична філософія — ця витончена, рафінована форма релігії. Тому
не дивно, що всі ідеалісти як філософські, так і релігійні, як старі, так і
нові вірять у різні одкровення, у спасителів і чудотворців; лише від їх освіти
залежить, чи набирає ця віра грубо релігійної форми, чи філософської. Ньютон
прийшов до ідеї первопоштовху не випадково, а внаслідок свого механістичного
світогляду. Так само і Лейбніц на основі кількісної гармонії руху прийшов до
ідеї про божественну визначеність наперед усього в світі. Керуючись
метафізичним методом, навіть матеріалістично настроєні філософи і вчені
змушені були визнавати «двоїстість істини». Так, англійський філософ Ф. Бекон,
який у науці суворо додержувався даних наукового експерименту, в питаннях
моралі визнавав бога. Аналогічної, двоїстої точки зору дотримувався і великий
учений Л. Ейлер. Він говорив: «Чим менше вплутувати бога і божественні сили в
світські діла, в тому числі і в науку, тим краще і для науки, і для авторитету
бога».
Під впливом
ідеалізму багато дослідників природи неправильно сприйняли вчення Лобачевського
про неевклідову геометрію, висунувши ідею про існування надприродних істот —
медіумів, які нібито існують у багатомірному просторі. Цю ідею проповідували
такі вчені, як зоолог і ботанік Уоллес, фізик Крукс, професор Цельнер та інші.
Характерно, що навіть О. Бутлеров, який створив матеріалістичну теорію будови
органічної речовини, був збитий з пантелику спіритами і допомагав їм
друкуватися в російських та іноземних журналах. Слід відзначити, що передові
вчені, зокрема Менделєєв у Росії, різко виступали проти спіритизму, показували
його цілковиту неспроможність.
Другою причиною
марновірства деяких учених можна назвати їх релігійне виховання, як це було з
німецьким філософом Лейбніцем. Висміюючи спроби Лейбніца з допомогою
математичних спекуляцій довести існування бога, вчений-атеїст Лаплас писав: «Я
згадую про це тільки для того, щоб показати, до якої міри забобони дитинства
можуть вводити в оману навіть великих людей».
Соціальні умови,
в яких живуть і працюють буржуазні вчені, економічна нестійкість, кризи, воєнний
психоз і жах перед невідомим майбутнім призводять до того, що багато вчених
починають шукати втіхи в «потойбічному світі». Це третя причина їх
релігійності. А коли дехто з них має сміливість виступити на захист
матеріалізму, то в буржуазних країнах такі вчені зазнають всіляких переслідувань.
Так сталося, наприклад, з Жоліо-Кюрі у Франції, Д. Берналом в Англії, Д.
Стройком у США та іншими. Незважаючи на переслідування з боку офіціальної
влади, Жоліо-Кюрі багато зробив для викриття релігійних забобонів. Своїми дослідженнями
він встановив можливість штучного перетворення речовини з одного її виду в
інший, розкрив джерела атомної енергії. Щодо релігійної віри в загробне життя
Жоліо-Кюрі писав, що він ще за молодих літ відмовився від такої слабкої і ні на
чому не обгрунтованої віри. У Пізі — рідному місті знаменитого Галілея
професора Л. Руссо усунули від викладання лише за те, що він з матеріалістичних
позицій тлумачив досягнення сучасної астрономічної науки.
Говорячи про причини
релігійності вчених у капіталістичному світі, англійський прогресивний
громадський діяч Д. Люїс пише: «Це, звичайно, не означає, що кожний ідеаліст
свідомо захищає свої матеріальні інтереси, інтереси привілейованого класу, але
це означає, що в суспільстві, яке управляється цим класом, в суспільстві, де панує
його ідеологія, є певний тиск, відхід від наукового суспільного мислення в
бік ідеалізму, релігійного марновірства і надприродного, і чим більше
наростає загроза суспільного перевороту, тим більше поширюються релігійні
забобони».
Тільки 1958 року
в США опубліковано понад тисячу монографій з питань релігії, не рахуючи
величезної кількості спеціальних журналів і релігійних статей, надрукованих у
різних періодичних виданнях. Найбільша кількість біблій видається у США. Всі ці
видання намагаються прямо чи посередньо «примирити» науку з релігією і
«спростувати» науковий, матеріалістичний світогляд — марксизм-ленінізм. Щоб
показати зв'язок релігії з наукою, ідеологи буржуазії часто організують референдуми,
на яких вчені висловлюються про своє ставлення до релігії. Звичайно, в умовах
буржуазного суспільства виступати проти релігії дуже небезпечно. Тому тільки окремі,
найбільш сміливі вчені-борці насмілюються це робити. До того ж наслідки
референдумів часто перекручуються.
Буржуазна
пропаганда всіляко використовує імена таких учених, як Ньютон, Ампер, Пастер та
інші, які справді були віруючими. Навіть Дарвіна вона намагається зобразити
захисником «божественного промислу». Насправді Дарвін добре усвідомлював
антирелігійну спрямованість своїх праць і світогляду. В листі до свого друга
і послідовника Гекслі він назвав свою головну працю «Походження видів», в
якій обгрунтував теорію природного добору, не інакше, як «євангелієм сатани».
Ідеалісти і
церковники всіляко поширюють чутки про те, що великий російський вчений І. П.
Павлов нібито теж був віруючим. Незважаючи на те, що Павлов народився в
релігійній сім'ї і вчився в духовній семінарії, він уже за молодих літ порвав з
релігійними забобонами і став на позиції природничо-наукового матеріалізму. Пізніше
на запитання священика Кондратьєва, чи вірує він у бога, Павлов відповів: «Я
сам невіруючий внаслідок деяких умов мого розумового розвитку». Більше того,
він вважав, що релігійна віра не тільки не потрібна вченому, а й шкідливо
позначається на його роботі, обмежуючи сміливість і глибину аналізу. І лише з
поваги до релігійності своїх батьків та деяких знайомих І. П. Павлов продовжував
відвідувати церкву.
Прислужники релігії
навмисне замовчують ту обставину, що серед вищого духовенства було багато
невіруючих. Наприклад, римський папа Лев X не вірив ніяким релігійним легендам
і підтримував їх, лише маючи на меті матеріальні вигоди. Це йому належать
слова: «Давно відомо, наскільки корисна нам байка про Ісуса Христа». Поряд з
такими лицемірами серед духовенства були і чесні люди, як, наприклад, французький
священик Ж. Мелье (1664 — 1729). Переконавшись у неспроможності релігійних
догм, змучений переслідуваннями з боку церковної верхівки, він заподіяв собі
смерть, залишивши знаменитий «Заповіт». У «Заповіті» Мельє навів яскраві і очевидні
докази примарності і неправдоподібності усіх божеств і всіх релігій світу.
Нарешті, багато
вчених під релігійністю розуміють зовсім не те, що мають на увазі церковники.
Якщо служителі церкви захищають ідею божественного творення, ідею
непізнаваності навколишнього світу, існування надприродних сил, «загробного
життя» тощо, то деякі вчені під релігійністю розуміють інтелектуальне почуття
вченого про безконечність Всесвіту, наявність у ньому суворої закономірності,
необхідність для людини зберігати морально-етичні принципи і т. п.
Характерними у цьому відношенні є погляди відомого ученого А. Ейнштейна, якого
називають «Ньютоном XX століття».
Ейнштейн ще замолоду
познайомився з елементами атеїзму. Зокрема, великий вплив на нього справила
книга матеріаліста Ф. Бюхнера «Сила і матерія», з якої він дізнався, що всі
зміни у світі відбуваються згідно з законам природи, що матерія перебуває у
вічному круговороті. В 16-річному віці він залишив єврейську релігійну
громаду.
Протягом усього
свого життя Ейнштейн був противником релігійних культів і не виконував ніяких
обрядів. На запитання кентерберійського архієпіскопа, яке відношення має
теорія відносності до релігії, учений відповів: «ніякого». Реакційні елементи
не раз влаштовували провокації Ейнштейну під час його лекцій з теорії
відносності, яку вони трактували як «прояв більшовицького духу в сучасній
фізиці». Наприкінці 1940 року в Нью-Йорку відбулась широка конференція про
релігію. На її адресу надійшло багато анонімних листів, в яких містились різні
нападки на Ейнштейна, що він, мовляв, спеціально прибув до США для того, щоб
відняти у віруючих думки про бога. Бостонський кардинал О'Коннел кваліфікував
теорію Ейнштейна як «аморальне і атеїстичне вчення».
У чому ж
проявлялась релігійність Ейнштейна? В листопаді 1930 року вчений писав журналістові
газети «Нью-Йорк таймс»: «Моя релігія полягає в почутті скромного захоплення
перед безмежною розумністю, що виявляє себе в найдрібніших деталях тієї
картини світу, яку ми здатні лише частково охопити і пізнати нашим розумом...
Ця глибоко емоціональна впевненість у вищій логічній стрункості будови Всесвіту
і є моя ідея бога...»
Безперечно, що
це до певної міри ідеалістичне формулювання, але в основному, як було показано,
Ейнштейн схилявся до природничого розуміння усіх процесів матеріального світу.
Польський учений
Л. Інфельд, який довгий час працював разом з Ейнштейном у роки еміграції в США,
відзначає двоїстість його поглядів. Він пише: «Учений, який добився успіху в науці і вважав себе ідеалістом, в хвилини творчості напевне був матеріалістом, своїми
почуттями сприймав справжність зовнішнього світу і лише потім створював штучну
філософську схему, не пов'язану з його творчою роботою і чужу духові цієї
роботи».
Приблизно такі ж
погляди на релігію мав інший видатний вчений — М. Планк. Він походив з релігійної
сім'ї (його дід і прадід були професорами теології), але рішуче захищав
матеріалістичне розуміння природних явищ і викривав усіх ідеалістів, які висловлювали
сумнів щодо реального існування атомів. Відкидаючи будь-які містичні уявлення
про атом, М. Планк говорив, що атом є така сама реальність, як і Місяць. Але,
як і Ейнштейн, він допускав існування якоїсь «космічної релігії».
Ці погляди А.
Ейнштейна і М. Планка багато в чому нагадують погляди відомого природознавця Е.
Геккеля, твір якого «Світові загадки» був пройнятий духом войовничого матеріалізму,
хоч сам автор і не міг остаточно порвати з релігією. В. І. Ленін відзначав, що
в спробах знайти «свою релігію» виявилась «філософська наївність Е. Геккеля,
відсутність у нього певних партійних цілей, його бажання рахуватися з пануючим
філістерським передсудом проти матеріалізму...» [1].
Цікаво
відзначити той факт, що навіть деякі філософи-ідеалісти виступають проти
релігії. Дуже повчальною в цьому відношенні є брошура англійського філософа Б.
Рассела «Чому я не християнин», в якій показується неспроможність релігійних
догм християнства.
Атеїстичні
виступи Б. Рассела викликали велике невдоволення серед духовенства США. Протестантський
епіскоп Меннінг, дізнавшись про те, що Рассела навесні 1940 року запросили
прочитати курс лекцій в одному з коледжів Нью-Йорка, заявив у пресі, що його
лекції небажані, оскільки Рассел відомий як «людина, що виступає проти релігії».
Єзуїтський журнал «Америка» охарактеризував Б. Рассела як «професора без
релігійності і без моральності». Особливо шалений галас зняли баптистські і католицькі
церковні організації, різні клерикальні товариства. Справа дійшла до того, що
проти Рассела було розпочато судову справу і застосовано «закони штату», які
забороняють читання атеїстичних лекцій. Такою є справжня «свобода»
віросповідання у США.
У
капіталістичному світі існує певна група вчених, що відверто підтримують
ідеалізм і попівщину, ставлять віру вище за знання. Серед них є й такі, які
заявляють про своє невір'я, але згодом, під впливом класових інтересів, стають
прислужниками релігії. Проте з розвитком науки все більша кількість вчених у
буржуазних країнах стають на бік матеріалізму й атеїзму.
Таким чином,
деякі вчені залишаються віруючими зовсім не тому, що релігія і наука в якійсь
мірі споріднені між собою (науковий і релігійний світогляди завжди були і є
непримиренними). Причиною цього, з одного боку, є умови життя, а з другого, —
відсутність широкого матеріалістичного світогляду. Це приводить таких учених
до хитань між наукою і релігією. Усунення цих умов допоможе вченим остаточно
звільнитися від будь-яких релігійних забобонів. Іншим найважливішим засобом
подолання релігійних вірувань є глибоке засвоєння вчення марксизму-ленінізму.
В. І Ленін
писав: «Учення Маркса всесильне, тому що воно вірне. Воно повне і струнке, даючи
людям цільний світогляд, непримиримий ні з яким суєвір'ям, ні з якою реакцією,
ні з яким захистом буржуазного гніту» [2].
Б. В.
П'ЯСКОВСЬКИЙ
Джерела:
1. В. І. Ленін.
Твори, т. 14, стор. 322.
2. В. І. Ленін.
Твори, т. 19, стор. 3.
Немає коментарів:
Дописати коментар