Деякі
радянські люди, особливо віруючі, вважають, що релігійні обряди і свята в умовах
нашої дійсності не завдають ніякої шкоди. Така думка є помилковою, неправильною.
На
відміну від капіталістичних країн в СРСР церква відокремлена від держави і школа
— від церкви. Радянська влада скасувала всі і всілякі релігійні привілеї.
Кожний громадянин нашої країни може сповідати будь-яку релігію або бути цілком
вільним від неї. Це право закріплене Радянською Конституцією. Церква змінила
вороже ставлення до Радянської влади на лояльне. Але це зовсім не означає, що релігійна
ідеологія змінила свій основний зміст. Релігія була і залишається противником
всякого прогресу, науки, культури, а тому всі передові люди нашої країни і, насамперед,
комуністи не можуть бути нейтральними щодо релігії. Комуністична партія не
може байдуже ставитися до того, що деяка частина трудящих залишається в полоні
пережитків минулого, виконує різні релігійні обряди, справляє релігійні свята і
т. ін. З релігійними пережитками віруючих партія вчить боротися з допомогою науково-атеїстичної
пропаганди, шляхом наукового пояснення самого походження релігії, її обрядів,
свят тощо.
У
цій статті розповідається, як виникло одне із свят християнської релігії —
великдень, або пасха, та яка його шкода.
Духовенство
твердить, що великдень був встановлений першими християнами на честь Ісуса
Христа, який нібито народився, жив, страждав, помер і воскрес на початку І століття
н. е. Але наука беззаперечно довела, що Ісус Христос ніколи не існував, що сам
образ його і події, які пов'язуються з ним, є не що інше, як міф, легенда.
Наука дослідила сам процес утворення християнської релігії, її свят і обрядів
і, зокрема, встановила, що християнське свято — великдень має давню історію,
запозичену з інших релігій, таких, як іудейська, мітраїтська, буддійська та
інші.
Археологія,
антропологія, етнографія, історія та інші науки, спираючись на факти, переконливо
доводять, що релігійні свята виникли в докласовому суспільстві, в епоху
первісно-общинного ладу. Обожуючи грізні сили природи, первісна людина
зверталася до них за допомогою в усіх тяжких випадках свого життя. З переходом
до землеробства змінювались і самі боги, які почали виступати вже як охоронці
і покровителі худоби, посівів тощо. Релігійні свята тоді пов'язувались з
приходом весни, а також з такими господарськими справами, як вигін худоби на
пасовиська, початок чи закінчення польових робіт. При цьому люди співали
пісень, читали молитви, вихваляли духів-богів, просили у них милостині.
В
основі великодніх свят лежать легенди про страждаючих, умираючих і воскресаючих
богів, які були дуже поширені серед античних землеробських народів Вавілону, Єгипту,
східних народів Малої Азії. Такими були у фінікіян Адоніс, у персів — Мітра,
у греків — Діоніс, у єгиптян — Озіріс і т. д. На честь цих богів і
влаштовувались свята — пасхи.
У
Фінікії свято вмираючого і воскресаючого бога Адоніса віруючі справляли так:
спочатку самі себе бичували, з плачем приносили жертву, а потім на видному
місці виставляли дерев'яну плащаницю, обмазували її пахучими маслами, одягали
і влаштовували поховання. Через три дні проголошували: «Адоніс воскрес!», і
починалися веселощі. Це відбувалося за 1200 років до появи християнства. У жителів
старовинної Малої Азії був поширений культ бога Аттіса. 24 березня відзначали
день страстей цього бога, а 25 березня святкували його воскресення. Віруючі
причащалися кров'ю і м'ясом тварини, яку приносили в жертву, влаштовували
священні трапези (їли паску).
Особливо
значний вплив на виникнення великодня справив культ бога Озіріса, який був
розповсюджений в Єгипті і по всьому узбережжю Середземного моря, тобто саме
там, де пізніше поширилося християнство. За єгипетськими легендами, Озіріс —
бог води та рослинності. Він навчив людей землеробству, але злий бог Сет убив
Озіріса. Його дружина Ізіда гірко оплакувала свого коханого, і згодом Озіріс
воскрес. Єгиптяни за 2 тисячі років до появи християнства щовесни святкували
свято пасхи на честь воскресення цього бога, вітаючи один одного словами:
«Озіріс воскрес!» — «Воістину воскрес!». Це свято вони пов'язували з появою навесні
зелені, що видно з стародавнього малюнка, на якому зображено воскресення Озіріса.
В
Персії і Римі більш як за тисячу років до християнства існував культ бога
рослинності — Мітри. Мітраїсти на честь цього бога влаштовували обрядову
вечерю, причащалися вином і водою з проскурою (хлібцем у вигляді хреста). На
території Ірану прихильники Мітри забивали бика, пили його кров і їли шматочки
сирого м'яса. В Греції святкували культ бога Діоніса.
Історія
цих релігій свідчить, що ще задовго до появи християнства вже існували легенди
про «богів-спасителів», які нібито жили на землі, вмирали і воскресали, на
честь яких люди влаштовували торжества — пасхи. Крім вказаних релігій,
християнство увібрало в себе також деякі елементи буддійської релігії.
З
інших релігій християнство запозичило також деякі обряди, наприклад,
великодній піст, культ верби та інші. Перед Великоднем віруючі християни
дотримуються семитижневого посту, коли забороняється їсти м'ясо, молоко, тваринні
жири. Піст, як і обряди, що його супроводять, запозичений з культу
стародавнього божества Мітри. Мітраїсти теж дотримувались 40-денно-го посту.
Християнська церква заявляє, що верба замінює пальмові віти. Але насправді це
не так. Культ верби більш древній. Вербі, яка раніше від інших дерев зеленіє, у
стародавні часи люди приписували магічну, плодоносну силу. До введення
християнства на Русі (X століття) слов'яни щовесни влаштовували свято
воскресення природи з обрядами над вербою. Згодом елементи цього весняного
свята злилися з християнським Великоднем.
Християнство
не лише запозичило, але й переробило легенди про Адоніса, Аттіса, Озіріса,
Мітру та інших богів, використавши їх як елементи для створення образу нового
бога — Ісуса Христа. Легенди і міфи про цих богів християнство наповнило новим
змістом. Якщо головною причиною, що обумовила появу релігійних вірувань у
дохристиянських релігіях, було безсилля людини в боротьбі з природою, то у
християнській релігії, яка виникла в умовах жорстоких класових боїв рабів
проти рабовласників, на перше місце висувається безсилля рабів у їх боротьбі
проти своїх поневолювачів.
Християнство
виникло в І столітті в римському рабовласницькому суспільстві. Безсилля
пригнічених рабів у боротьбі з гнобителями породило віру в появу месії—царя,
який має установити царство свободи. Образ Ісуса Христа, розп'ятого на хресті,
був близький поневоленим рабам. Міф про нього, викладений у чотирьох
євангеліях, виник і склався не відразу, свято на честь воскресення його було встановлено
значно пізніше, не тоді, коли християнство було релігією експлуатованих (до
половини II століття н. е.), а в IV столітті, коли вище духовенство уклало
угоду церкви з державою і християнство перетворилося в релігію експлуататорів.
З того часу воно служило і продовжує служити експлуататорським класам.
Яка
ж суть «великого» дня християнської релігії? Кому і навіщо потрібне це свято?
Великдень, як і всі інші релігійні свята, має насамперед зміцнювати норми
поведінки, вигідні для експлуататорів. Проповідь соціального миру і любові до
класових ворогів, заклики до знедолених — дбати про спасіння своєї душі, а не
тіла, урочисто-траурне богослужіння у дні страстей і пишне — у дні пасхи, —
все це отруює свідомість віруючих, прищеплює їм почуття покори, терпіння,
пасивності, безініціативності, сіє розбрат і ворожнечу між віруючими і невіруючими
трудящими.
Д.
Ф.
КРАСИЦЬКИЙ
На цій схемі показано, що образ Христа сформувався під впливом багатьох
дохристиянських релігій і міфів про богів цих релігій.
Немає коментарів:
Дописати коментар