Іван Якович Франко, відомий усьому світові як геніальний
майстер слова, в своїй творчості стояв на позиціях наукового матеріалізму,
атеїзму, був послідовним борцем проти релігійного мракобісся Ватікану.
Великий вплив на всю його атеїстичну діяльність мало
вивчення творів К. Маркса та Ф. Енгельса, одним з перших перекладачів і
популяризаторів яких він був. Іван Франко ніколи не приховував своїх антирелігійних
переконань. Ще в одній зі своїх ранніх поезій «Товаришам з тюрми» (1878 р.)
поет сміливо висловив своє життєве кредо:
Ми вступаєм до бою нового
Не за
царство тиранів, царів,
Не за
церков, попів, ані бога,
Наша ціль — людське щастя і воля,
Розум владний без віри основ,
І
братерство велике, всесвітнє,
Вільна праця і вільна любов!
І. Франко заперечував ідеал релігії — вимогу аскетичного
життя. Для нього мета життя — боротьба за світле майбутнє, бажання бути корисним
громаді, суспільству, високі моральні ідеали, а не зречення всього земного —
потреб, почуттів, особистого щастя.
Яскраво виражене антирелігійне, антиклерикальне спрямування
мають і такі поезії І. Франка, як вірш «Нема, нема вже владаря грізного...»
(1882 р.), поеми «Рубач» (1882 р.), «Ex nihilo»
(«Монолог атеїста») (1885 р.), «Святий Валентій» (1885 р.), «Смерть Каїна»
(1889 р.), «П'яниця» (1892 р.), «Цар і аскет» (1893 р.), «Страшний суд» (1906
р.).
Іван Франко, як революціонер-демократ, не міг не розуміти
облудної моралі релігії, що завжди стояла на службі інтересів пануючих класів,
допомагаючи їм визискувати й ошукувати народні маси. Активно пропагуючи
атеїстичні ідеї, поет водночас виступав проти українських буржуазних
націоналістів, що всіляко підтримували церковників та релігію.
Співробітники Державного музею літератури УРСР, розбираючи
архів періодики, натрапили на цінну публікацію у львівській обласній газеті
«Вільна Україна» за 28 травня 1946 року. Вона була присвячена тридцятиріччю з
дня смерті І. Франка. Газета вперше
опублікувала уривки з поезії «Папі в альбом». Цікава історія цього твору. Коли
Іван Якович тяжко захворів, церковники наполегливо вмовляли хворого поета
повернутись у «лоно церкви» і «висповідатись». На що він відповів категоричною
відмовою: «Коли бог того хоче, то хай сам прийде, щоб я його самого почув». За
два дні до смерті, 26 травня 1916 року, він продиктував своєму
секретареві Мар'яну Колодію текст останнього твору — вірша «Папі в альбом»:
Перший грім: твій Рим дрижить,
Папо, Рим старий архів
Папських
злочинів — гріхів...
І останній вдарить грім
У
католицький весь світ —
І — за мій біль, кривду й піт!
Іван Франко до останнього подиху залишився вірним великим ідеям боротьби з релігійним дурманом
і мракобіссям. Ніщо не могло змінити його атеїстичних переконань.
Віктор КАСПРУК, завідуючий сектором Державного музею
літератури УРСР
Немає коментарів:
Дописати коментар