Релігія — одна з
форм суспільної свідомості, в якій дійсність відбивається у фантастичних,
ілюзорних образах, уявленнях, поняттях. За своєю суттю всяка релігія є
фантастичним відображенням «у головах людей тих зовнішніх сил, які панують над
ними в їх повсякденному житті, — відображенням, в якому земні сили набирають
форми неземних» (К. Маркс і Ф. Енгельс, т. 20, с. 309).
Тим самим релігія перекручує реальні
відношення в природі і суспільстві, наділяє їх вигаданими якостями та
властивостями, дезорієнтує людину в її прагненні до пізнання і перетворення
світу. Будучи відображенням повної залежності людей від соціальних умов їх
існування, релігія закріплює, увічнює і виправдує цю залежність. Саме тому К.
Маркс називав релігію опіумом народу, ілюзорним щастям, неправдивим світоглядом
неправдивого світу (див. т. І, с. 385, 384). Основною ознакою релігії є віра в
надприродне: у бога, у потойбічний світ, у загробну відплату, у безсмертя душі,
у воскресіння з мертвих і т. ін. Віра в надприродне зводиться не тільки до
визнання реальності ілюзорного світу, але й його визначальної ролі в сучасному
і майбутньому людини. Тим самим у релігійної свідомості світ роздвоюється на
духовний і матеріальний, природний і надприродний, дійсний і вигаданий. Земне
буття людини, як тимчасове і минуще, оголошується лише підготовкою до вічного
життя в іншому світі. Крім віри в бога, релігія включає в себе сукупність
релігійних дій, обрядів, релігійних культів. Призначення культу, який
вважається найважливішим засобом спілкування людини з богом, зводиться до
пропаганди за допомогою театралізованих засобів релігійних уявлень, закріплення
релігійної віри шляхом впливу на розум, почуття та емоції людини. Як правило,
релігійний комплекс включає також релігійні установи (церкви, молитовні
будинки, мечеті, дацани), в яких відбуваються богослужіння і є штат
духовенства, що виконує богослужебні функції.
Виникнення релігії
було зв'язане з низьким рівнем розвитку суспільного виробництва, що зумовив
безсилля і страх людини перед стихійними силами природи, суть яких вона не
могла пояснити. В експлуататорському суспільстві до залежності від природи
додавався класовий гніт, безпорадність трудящих перед загальною нуждою,
відчаєм, закабаленням. В. І. Ленін вказував, що «безсилля експлуатованих класів
у боротьбі з експлуататорами так само неминуче породжує віру в краще загробне
життя, як безсилля дикуна в боротьбі з природою породжує віру в богів, чортів,
у чудеса і т. п.» (т. 12, с. 132). Соціальною природою релігії визначається і
її класова суть. У класовому антагоністичному суспільстві релігія захищає
експлуататорські порядки, благословляє класову нерівність, відстоює принципи
приватної власності. Експлуататори завжди використовували релігію для своїх
політичних цілей як ідейну зброю свого класового панування. Релігія — минуща
форма суспільної свідомості. Вона виникла на ранніх етапах розвитку людства і
повністю відімре в розвинутому комуністичному суспільстві. Але подолання її не
може відбутися автоматично. Для цього необхідне повне знищення соціального
коріння, яке її живить, утвердження науково-матеріалістичного світогляду,
здійснення програмних вимог по комуністичному вихованню мас, посилення
атеїстичної пропаганди. Тепер усі без винятку релігії переживають глибоку
кризу. Повсюдне падіння впливу релігії дістає відображення у зростанні релігійного
індиферентизму, розриві багатьох віруючих з релігією і церквою. Ознаками
наростаючої кризи є наявність великої кількості різних богословських течій, які
пропонують ті чи інші рецепти для врятування її підупалого авторитету,
підвищення престижу та узгодження релігійних архаїзмів з новими умовами життя і
свідомості людей. Про це свідчать і гострі богословські дискусії з приводу
витлумачення традиційних релігійних уявлень про межі й можливості їх оновлення.
Особливо сильно підірвані позиції релігії в країнах соціалізму, де вона існує
як пережиток минулого.
Немає коментарів:
Дописати коментар