Теоретична
спадщина П. А. Красикова досить різноманітна і охоплює широке коло проблем.
Глибока науковість, партійна непримиренність до різних форм ідеалізму, в тому
числі релігії, науково-атеїстичного доробку П. А. Красикова зберігають свою
актуальність і в наші дні.
Своє теоретичне
кредо з питань наукового атеїзму Красиков виклав у статтях «Советская политика
в религиозном вопросе», Советская власть и церковь», «Пролетарская и буржуазная
совесть», «Религия и коммунизм», «Крестьянство и религия», «Голод и
христианство», «Женщина, религия и коммунизм» та ін. У них він обгрунтовує
марксистсько-ленінські погляди на характер і особливості релігійного розуміння
світу як універсальної популярної логіки, викриває реакційну соціальну роль
релігії і церкви, розглядає соціальні та гносеологічні корені містики.
П. А. Красиков
вбачав існування коренів релігії передусім у виробничих відносинах, у системі
матеріального виробництва, в певному зв'язку з технікою, засобами товарообміну.
Він особливо підкреслював, що протягом історії класового суспільства різні соціальні верстви населення розвивались не однаково. Капіталізм породив новий
суспільний клас - робітничий. Робітники працювали в умовах порівняно високо
розвиненої техніки, де випадковість мала меншу ймовірність і виробництво майже
не залежало від природних стихій, де людина відчувала себе більш сильною і
вільною. У залежності від нових технічних процесів і нових суспільних відносин,
серед яких жив і працював робітничий клас, засвоюється і нова ідеологія.
Людина більше знає, більше може і тому менше покладається на бога та його посередників,
по суті справи, стає атеїстом.
Селяни ж ще
довго жили по-старому. І їх ідеологія формувалася на основі все тих же
традиційних засобів виробництва і обміну, основу їх світоспоглядання становлять
ті відсталі способи обробітку землі і ті відсталі відносини, які
встановлювались протягом століть. Ось чому селянство змушене було керуватися в
своєму житті старими навичками, застарілими теоріями, досвідом далеких
предків.
П. А. Красиков у
статті «Крестьянство и религия» досить грунтовно обстоює погляд на значення
релігії для віруючого. При цьому посилається на Г. І. Успенського, який
намагався дати матеріалістичне пояснення походження і змісту деяких магічних
ритуалів і християнських табу. На його думку, селянські пости суть не що інше,
як засіб у релігійній формі регулювання самих буденних сімейних, статевих,
господарських та інших процесів, що диктуються практичними інтересами. Помічено,
що сільськогосподарська діяльність трудової сім'ї дуже постраждала б, якби у
період жнив жінка була вагітною. Важко було б дотягнути до нового врожаю, якщо
не обмежити себе в їжі. Справляти весілля краще після гарячого робочого
періоду. Виникає потреба в авторитетному регулювальникові — ним стала релігія.
Для пролетаря, що працює цілий рік на фабриці чи заводі і його матеріальне
становище не залежить від пори року, не має ніякого суттєвого значення питання
про строки постів, одруження тощо. Робітничий клас, який з самого початку
включився у сферу нових виробничих відносин і умов праці, незрівнянно швидше
засвоює нову, прогресивну ідеологію. Він виростає як політичний авангард
трудящих мас, як керівна і спрямовуюча сила суспільства. Бідніше селянство
бачило в революційному пролетаріаті свого ідейного та організаційного вождя.
Сама практика боротьби показує селянам, що досягти перемоги над соціальним злом
і природою можливо лише з робітничим класом, засвоївши пролетарську ідеологію
і порвавши з уявною волею бога, долаючи магію в техніці, рабство і покірність у
житті.
Перемога
пролетарської революції поставила перед всіма верствами населення Росії важливе
питання: як поставитись до нової влади? Духовенство, за незначним винятком, це
питання вирішило на користь контрреволюції, підтримало її матеріально і
духовно. За таких обставин необхідно було рішуче викрити антинародну діяльність
духовенства, реакційну роль релігії взагалі. П. А. Красиков енергійно взявся
за цю важливу справу. Виступаючи на сторінках журналу «Революция и церковь»,
він не тільки таврує ганьбою ворожі підступи церковників, але й завдає
нищівного удару по релігійній ідеології, переконливо доводить її класову роль.
Критикуючи
російське духовенство, П. А. Красиков застерігав трудящих, що свої
антидержавні дії церковники старанно маскують правилами і догматами релігії,
писаннями Біблії, апостолів тощо. Там, де неможливо відкрито виступати на боці
контрреволюції, церква вдається до прикритої релігійною фразою антирадянської
агітації. Так, замість того, щоб висунути лозунг: «Геть Радянську владу, бий
більшовиків!» вишукуються відповідні місця з писань на якій-небудь древній
мові, на зразок «Взявши меч, від меча загинуть» (послання Тихона), «Итак извергните
развращенного из среды вас» (1. Кор., 5, 13). Невдоволення
робітничо-селянською владою камуфлюються посиланнями на святих, псалми Давида.
Підшукуються відповідно моменту тексти у Біблії і видаються за божественні,
абсолютні істини.
У міру того, як
шанси на відновлення старих порядків почали катастрофічно падати, рядове
духовенство по-справжньому відчуло повну матеріальну залежність від тих же
робітників і селян, що міцно стоять за Радянську владу, зміст церковних відозв
стає все радикальнішим. Мимоволі церква змінює монархічні позиції і
пристосовується до нових соціально-політичних умов. Стало цілком зрозумілим, що
старими прийомами пропаганди і дії, або шляхом порушення державних декретів
навряд чи можна досягти успіху і тому поволі церковники переходять на позиції
примирення з радянською владою.
Таким чином, у
перші роки існування Радянської держави створилась надзвичайно складна
ситуація. Глибоко проаналізувавши обстановку, Красиков знаходить правильну
відповідь на те: хто і як зацікавлений у релігійному питанні?
Зацікавлення це
у різних верств населення проявляється потому. Кровно зацікавлений у
збереженні церковної організації сільський мироїд — куркуль. Він внутрішньо
відчуває, що релігія за своєю суттю покликана заперечувати революцію, перемогу
пролетаріату в перебудові суспільства. Всіляко намагався дискредитувати
комунізм і пролетарську владу за допомогою релігії. Звинувачує радянські
органи у зазіханні на православну віру, поширює чутки в запроданстві Рад євреям
тощо. Часом ця агітація знаходила певний відгук серед селян. Але, як свідчить
історія, ніякого засилля євреїв у партійних і державних органах ніколи не було,
що кількість працівників єврейської національності в компартії і органах
управління надзвичайно мізерна (1—2%), а у вищих установах — ще менша, що
політика ряду ні в якому разі не спрямована проти віруючих будь-якої релігійної
належності.
Свій інтерес до
релігійного питання виявляють і ті, що не зацікавлені в експлуатації чужої
праці. Бідний селянин, кустар бо ремісник не задоволені капіталістичними
порядками, але, ще не зовсім розуміючи свого органічного зв'язку з робітничим
класом і революцією, пробують поєднати справедливі, на їх думку, домагання
соціалізму і комунізму з «правильною» релігією. У цьому середовищі піп ще
потрібен для похорон, хрестин, вінчання, ведення сільськогосподарського
календаря, тобто, як чародій і сільський інтелігент. Тут ще церкву сприймають
як провідника плантаторських законів і свідомого неуцтва, тому схильні до
реформації, угодництва, жалюгідного компромісу.
Надзвичайно
зацікавлена в релігії буржуазна молодь та інтелігенція, у тому числі і
сільська. Часто навіть не тому, що мають глибокі релігійні переконання. Вони шукають
бога, ладні його вигадати, щоб з допомогою надприродних сил відновити свої привілеї,
панування над темними масами. Чіпляються за все те, що могло б в якійсь мірі вплинути
на повсталих, повернути їх на шлях рабського послуху волі божій, тобто волі
правлячого класу. Якщо раніше їх віра була несталою, або її зовсім не було, то
в революцію вони ставали ревними християнами, разом з куркулем і спекулянтом
становили опору церкви.
Що ж до
пролетарських мас, то тут відмічається двоїстий характер ставлення до релігії і
церкви. З одного боку, серед робітничого класу є ще певний прошарок релігійно
переконаних - це ті, що недавно прийшли з села і ще не засвоїли пролетарської
ідеології. Їх релігійність пояснюється в значній мірі тими ж причинами, що
характерні для селян взагалі. З другого боку, свідомі пролетарські маси, які
давно перестали вірити у бога, зацікавлені в повному подоланні царської машини з
її церковним апаратом та релігійними стосунками. Кадрові робітники з охотою
ідуть на мітинги, лекції, диспути на релігійні теми, цікавляться політикою
Радянської влади по відношенню до релігії і церкви. Прагнуть отримати досвід і
знання для антирелігійної пропаганди, дізнатись про літературу з цього
питання, вміти спростовувати проповіді служителів культу. У них зовсім
протилежний інтерес до релігійного питання.
Підводячи
підсумки, П. А. Красиков відмічає, що широке зацікавлення в релігійному
питанні має бути розцінене як явище у вищій мірі позитивне. Бо воно показує, що
суспільна психологія переживає велику кризу, потребує корінної переоцінки
згідно з новими умовами і вимогами часу.
Оскільки
робітничий клас і трудове селянство переконались на власному досвіді, що старі
ідеологічні форми і правила не відповідають цілям і завданням великого
перевороту, будівництву нового устрою, що нові кадри піднімаються до рівня свідомої
класової боротьби і революційної теорії, вони стали заперечувати релігію.
У статтях
«Советская власть и церковь», «Четыре манифеста патриарха Тихона» та ін. П. А.
Красиков розглядає характер взаємовідносин між віруючим селянином і
церковнослужителями, глибину суперечностей між ними. Селянин може відкидати
святість попа, зневажати його як експлуататора і в той же час цілувати йому
руку, сповідатись. Знаючи про це, священик покладається не на свій особистий
авторитет, а на релігійні треби, мощі, молитви, ікони, яких ще потребує темний
народ. Ось чому навіть відкритий виступ церковників на боці контрреволюції не
може повести за собою нікого, крім куркулів і зовсім незначної частини
трудящих, які ще не усвідомили дійсну роль церкви. Остання виступала в усякі
часи як експлуататор жорстокий і немилосердний, викликала природню ненависть. У
такій ситуації контрреволюційне духовенство висувало звичний аргумент про
гоніння невірних на саму віру християнську, який ще не міг зачепити душу наївної
віруючої людини. До речі, цей аргумент використовується на Заході ще й зараз,
щоб дискредитувати наш устрій, комунізм. Але і він розбивається всією
атеїстичною політикою Радянської держави.
Актуальними і
сьогодні є висновки Красикова про особливу шкідливість релігійного впливу на
дітей. У процесі релігійного виховання увага дитини починає роздвоюватись між
реальною дійсністю і вигадкою, призводить до нелогічного мислення. Зовсім нелегко
дитині з релігійної сім'ї обрати собі правильний шлях. До того ж релігія
глибоко травмує психіку дитини.
Вказуючи на
шкідливість релігійних правил у нових умовах, П. А. Красиков у той же час
відповідає на питання: чому ж ми зберегли церковну організацію — цей уламок
старої експлуататорської державної машини? Радянське законодавство не перешкоджає
громадянам, які вірять у бога, виконувати релігійні обряди з допомогою послуг
священиків, поскільки віруючі глибоко переконані, що це має якесь певне
значення в їх особистому житті. Ми визнаємо, що релігія є приватною справою кожного
громадянина, його правом на невігластво.
Через всю
атеїстичну спадщину П. А. Красикова червоною ниткою проходить ленінська ідея про
неприпустимість адміністрування в боротьбі з релігійними пережитками, про
необхідність боротися з релігійним світорозумінням засобами ідейного
переконання, шляхом освіти, поширення технічних знань, організованістю колективної
праці тощо.
Ільчук С. Я., старший
викладач, Ровенський педінститут
Немає коментарів:
Дописати коментар