Чимало горя і
страждань, яких завдала уніатська церква трудящим Закарпаття, на совісті у
ченців-василіан. Цей єзуїтський орден з'явився тут у 1920 році, після
приєднання краю до буржуазної Чехословаччини.
Ватікан покладав
на василіан великі надії. Як свідчать документи, для виконання різних
диверсійних і підривних акцій орден мав підготовлених людей з числа терористів
і авантюристів. До нього приймали тільки переконаних націоналістів і лютих
ворогів Радянської влади. Основною базою діяльності василіан були уніатські
монастирі в Мукачеві, Ужгороді, Бороняві, Малому Березному, Імстичеві.
1. КУБЛО ЄЗУЇТІВ
14 вересня 1920
року протоігумен Іоаким Хома ухвалив реформу монастирів «Карпаторуської
провінції» на зразок програми єзуїтів. За згодою уряду Ватікан делегував у
Закарпаття для здійснення прийнятої програми пріора Малицького з Галичини.
Діяльність
Малицького продовжив пріор Ужгородського монастиря П. Котович. Пріором
Мукачівської обителі було призначено П. Білика. А колишній петлюрівський головоріз
Р. Бойчук одержав посаду префекта інтернату при Ужгородському монастирі
(Закарпатський Обласний Державний архів (далі ЗОДА), ф. 2, оп. 2, спр. 779,
арк. 48 — 59).
Навіть склад
керівництва ордену свідчив про мету Ватікану. Адже закарпатські монастирі
очолили галицькі єзуїти, вихованці митрополита Шептицького. І всі перелічені
ченці були запеклими буржуазними націоналістами, ставлениками Ватікану та іноземних розвідок.
Своїм головним
завданням василіани на Закарпатті проголосили активізацію католицизму серед
народу, посилення боротьби з революційним і комуністичним рухом. Ченці ордену
намагались перешкодити возз'єднанню Закарпаття з Радянською Україною. Вони,
як і верховоди уніатської церкви, вели активну ідеологічну обробку населення
краю, твердячи про «вічність» і «непорушність»
капіталістичного ладу, про недоцільність вести класову боротьбу за здійснення
соціалістичної революції.
В другій
половині двадцятих років єпископ П. Гебей встановив чин «сестер»-василіанок,
які мали виконувати ті ж завдання, що й «брати»-василіани. Жіночі монастирі
було засновано в Ужгороді, Мукачеві, Хусті й Великому Бичкові.
І все ж основним
гніздом єзуїтів на Закарпатті була Чернеча гора біля Мукачева. Цей монастир,
заснований наприкінці ХІV століття князем Ф. Корятовичем, після унії 1646 року
став бастіоном католицизму на Закарпатті.
Обитель мала
величезний маєток. Церковна література монастирської бібліотеки
використовувалась для виховання послушників. Їм через так звані «розважання»
та «іспити совісті» прищеплювався релігійний фанатизм, уміння отруювати
релігією свідомість простих людей.
У 1928 році папа
Пій XI подарував цьому монастиреві «чудотворний» образ матері божої. Він добре
знав, що передає ікону в руки тих, хто вміє орудувати «божим словом», втішати
«божими ласками», і крім цього своєю «божою діяльністю» оббирає трудящих,
поповнюючи грішми монастирську і ватіканську каси.
Пропагуючи
діяльність василіан Мукачівського монастиря, «Календар благовісника» писав у
1943 році: «Туй єсть василіанський огородець, в котром жиють чисті невинні
душі, білі лелії, котрі процвітають і пахнуть милим запахом у небесні
простори... Туй єсть ковчег Ноя, що його збудовав милосердний господь для
спасенна людства».
Та це були не
квітучі «білі лелії», а чорні круки, що з високої скелі стежили за своєю
здобиччю, щоб схопити її в слушну хвилину й не випускати з пазурів. Як підтверджують
факти, «ковчег для спасення людства» насправді являв собою шпигунсько-диверсійне
гніздо, де молодих ченців вже задовго готували до майбутнього гіглерівського
походу на СРСР.
Мукачівська
єпархія покладала на ченців-василіан усю відповідальність за майбутні кадри,
які готувалися в Ужгородській духовній семінарії. В середньому тут училося від
50 до 60 богословів, 1938 року в Ужгороді їх було 52. Сім богословів навчались
в Оломоуці (Чехія), а два — в Римі.
Під контролем
«сестер»-василіанок перебували вихованки ужгородської і мукачівської
вчительських семінарій. Великий вплив єзуїти мали й на інші учбові заклади. Дух
войовничого католицизму за програмою василіан мусив бути панівним серед молоді.
Пропаганду
клерикальної ідеології насельники монастиря поєднували з політичною
діяльністю. Його керівники, будучи агентами іноземних розвідок, відкрито виявляли
свої симпатії до хортістської Угорщини, а також до петлюрівських недобитків.
2.
НЕ ГРЕБУЮЧИ НІЯКИМИ ЗАСОБАМИ
Найбільш
активними поширювачами католицизму і буржуазного націоналізму на Закарпатті
були П. Котович і С. Решетило. Вони зробили все, щоб втілити програму єзуїтів у
життя. П. Котович мав зв'язки з волошинцями і в той же час дотримувався
угорської орієнтації. С. Решетило був одним із організаторів спілки «Оборона
віри», котра являла собою знаряддя боротьби з православ'ям і, особливо, з
комуністичним рухом на Закарпатті. Довірених послушників цей «слуга божий»
виховував під гаслом «Бог і Україна». Він твердив, що тільки набожна людина
здатна боронити свою землю від ворогів. Пізніше, після окупації Закарпаття
хортістами, С. Решетило знову повернувся в Галичину, де продовжував свою орудну
єзуїтську справу в рядах дивізії СС «Галичина».
Наступ
католицизму та націоналізму Василіани почали із створення власної друкарні в
Ужгороді. 100 тисяч крон для її спорудження виділила американська компанія
«Стандарт ойл» (ЗОДА, ф. 2, оп. 2, спр. 779, арк. 48—59).
Ужгородська
друкарня видавала газету «Благовісник». Тут же передруковувався і розмножувався
журнал «Місіонер», який одержували з Галичини. Крім того, ця друкарня щороку
випускала в світ тисячі молитовників, релігійних книг та підручників,
клерикальних брошур. Тут готували і журнал «Миссійний вістник» — орган
товариства «Діла ширення віри» на Закарпатті.
Василіани були
також головними посередниками в розповсюдженні реваншистської і
націоналістичної літератури, яка таємно передавалася з Угорщини і Галичини на
Закарпаття. Пізніше закарпатські монастирі одержали чималу кількість фашистської
літератури, серед якої була і книга «Майн кампф» Гітлера.
Щоб краще
маскувати шпигунську діяльність василіан на Закарпатті, хортістський уряд за
згодою Ватікану залишив у підпорядкуванні протоігумена Й. Хоми монастир
Марія-Повч на Угорщині. Після приєднання Закарпаття до Чехословаччини це
чернече гніздо використовувалось як місце явок і проугорської агітації та
пропаганди серед прочан із Закарпаття.
Частим «гостем»
угорського монастиря в Марія-Повч був пріор з Чернечої гори П. Білик. Не
виключалась можливість використати шпигунські зв'язки, коли угорські ченці
їздили до Галичини або галицькі — до Угорщини чи Риму. В таких випадках вони
завжди були бажаними «гостями» василіан.
Шпигунська та
підривна діяльність василіан посилилась у період Мюнхенської змови та
Віденського арбітражу. Наприклад, у березні 1938 року в Чопі був затриманий
чернець-василіанин Я. Мадьяр, який приїхав на Закарпаття нібито з метою залучити
прочан до паломництва в Марія-Повч. Насправді ж шпигун мав встановити зв'язки з
василіанами і при їх співробітництві та підтримці почати агітацію серед
українського населення за повернення Закарпаття Угорщині. У Я. Мадьяра було
вилучено різну літературу реваншистського характеру, зокрема плакати і
листівки «русинською» мовою, лимонний квас для тайнопису, велику кількість
значків із «святостефанською короною».
Чернець-шпигун
діяв за вказівкою самого прем'єр-міністра у співробітництві з настоятелем
монастиря в Марія-Повч М. Йочаком, патером М. Дудашем і патером Сіртешем.
3. ЧАСИ ІНШІ,
РОБОТА ТА Ж САМА
Після загарбання
Закарпаття угорськими фашистами верховоди василіан були усунуті з провідних
посад, котрі вони займали досі. Естергомський патріарх за згодою єпископа
Стойки призначив ігуменом Мукачівського монастиря Лікі. Пізніше на цій посаді
перебував єзуїт Гегедюш, людина підла і жорстока — агент контррозвідки, через
якого не один житель Закарпаття потрапив у фашистські катівні.
Піддобрюючись до
загарбників, єпископ О. Стойка призначив ігуменами всіх монастирів на
Закарпатті ченців-хортістів. Так, в Ужгороді монастирськими справами заправляв
В. Дудаш, у м. Березному — Сабо, в Бороняві — Кіш, в Імстичеві — Жаткович.
Восени 1940 року
папа Пій XII підписав декрет, за яким уніатські ченці, котрі проживали на
території тодішньої Угорщини, ділились на три групи: угорську, українську і
румунську. На чолі кожної стояв так званий «препозит». Українську групу очолив
єзуїт А. Станканинець, угорську — В. Дудаш, румунську — Ману. Протоігуменом,
якому підпорядковувались усі три «препозитури», Ватікан призначив угорця Долгі.
До української
препозитури увійшли монастирі, розташовані на території Закарпаття, до
угорської — Марія-Повч і Гайдудорог, до румунської — Мікула і Мойсей. Згідно з
папським декретом, ченці кожної національності мали знаходитись у монастирях
своїх препозитур.
Це не
сподобалось василіанам-угорцям, які не бажали залишати
теплі, насиджені місця, де вони почували себе повними господарями. І вони не
підкорились декрету. Але папський престол не був заінтересований ускладнювати
відносини з угорськими фашистами через ченців. Тому все лишалося, як було досі.
Проте
ченці-угорці не хотіли терпіти під одним дахом своїх українських «братів» і
вжили заходів.
Першим був
заарештований новоспечений препозит А. Станканинець, потім дійшла черга й до
рядових ченців-українців, Так, наприклад, у Мукачівському монастирі лишились
незаарештованими всього три ченці, яких пізніше перевели в румунський монастир.
Під час війни
проти СРСР угорські фашисти пішли на примирення з українськими буржуазними
націоналістами. На клопотання єпископа О. Стойки були звільнені з в'язниць і
повернені до служби ченці-василіани. Цю комедію Ватікан розіграв у розрахунку
на майбутнє, адже «мученики за український народ» могли стати в пригоді для «апостольської
роботи» на території, окупованій фашистами, — саме для цього їх готували довгі
роки.
Так, у квітні
1945 року в одному із сіл Севлюського округу банда, яку очолював єзуїт А.
Станканинець, вчинила погром православної церкви. Ця ж банда тероризувала
селян, прихильників Радянської влади. Пізніше А. Станканинець визнав, що діяв
за вказівками хортістів.
Інший «рицар у
сутані», колишній ігумен Боронявського монастиря Д. Дребитько, зв'язався з
бандерівськими недобитками і на території Дрогобиччини чинив криваві злочини.
Цей же «слуга божий» навіть обікрав церкву в одному з присілків Свалявського
округу.
Наприкінці 1945 року
ченці-василіани Ужгородського монастиря приховали на квартирі душпастиря В.
Пушкаша свою єзуїтську «літературу». 1948 року, коли припинив своє існування
монастир на Чернечій горі, в його підвалах знайшли 5 тисяч примірників
антирадянської літератури, серед яких були і «Майн кампф» Гітлера, і
троцькістські пасквілі, і різні фашистські та білоемігрантські видання.
У період
встановлення Радянської влади на Закарпатті василіани здійснили чимало справ,
які мали відверто антирадянський характер. Вони агітували проти возз'єднання
Закарпаття зі своєю матір'ю - Радянською Україною, проти колективізації на
селі, служили іноземним розвідкам.
Уніатські
монастирі, ці шпигунські і націоналістичні гнізда, перестали діяти лише після того,
як керівництво уніатської церкви на Закарпатті в лютому 1949 року прийняло
рішення про саморозпуск.
Д. Букович, кандидат
історичних наук
Немає коментарів:
Дописати коментар