В. Касіян. «Шевченко серед селян», 1938 рік
Україна, 1911-й
рік. Це був час нового революційного піднесення народних мас, з одного боку, і
наступ реакції - з другого. А вододілом між ними стояла одна й та ж постать —
Тарас Григорович Шевченко. Адже 1911 року виповнювалося 30 років з дня смерті
великого Кобзаря, а 1914-го — століття з дня його народження. Обидві сторони
ретельно готувалися до цих подій. Щоправда, кожна по-своєму.
За прикладом
Полтавщини по всій царській Росії й навіть далеко за її межами почалося
збирання коштів на спорудження пам'ятника Т. Г. Шевченкові в Києві. Відозва
Шевченківського комітету у Львові закликала: «Хто може дати більше - нехай не
пожалкує дати на це. Хто не може дати багато, нехай дасть мало, аби лише не бракувало
його між вірними синами України» [1] (с. 171).
«...Порадившись
між собою, одноголосно ухвалили: асигнувати на спорудження пам'ятника Т. Г.
Шевченку 10 (десять) карбованців із громадських доходних сум, яка сума є в
наявності. Цей приговор за належними підписами, в якому розписались селяни с.
Михайлівки — грамотних 56 чоловік і неграмотних 335 чоловік», — повідомлялося
а Катеринославської губернії (с. 199—200).
«Якутський
гурток українців, прихильників драматичної штуки, — писали засланці з далекого
Сибіру, — посилає до рук велебкої міської ради м. Києва 16 крб. 6 коп.,
зібраних з продажу програм «Шевченкових роковин» у Якутську 26 марця с. р., на
річ будови пам'ятника Т. Г. Шевченкові в Києві» (с. 152).
Не дрімали й
«пастирі людських душ», у чиїх руках були амвони, кафедри та друкарні. І саме
тоді, коли, збираючи копійку до копійки, складав трудовий люд данину шани й
любові своєму Кобзареві, служителі культу чинили спорудженню пам'ятника в
Києві запеклий опір.
Першими подали
голос священики Добромильського деканату. «Общество «Просвіти», — повідомляв
їхній допис до газети «Галичанин». — іздало полноє собраніє сочиненій
Шевченка. В том ізданії поміщені стихотвореніи: «Великомученице кумо», «Марія»,
«Іван Гус» і др., коториї содержанієм своїм сопротивлются релігійності і
нравственності. Шкільная молодеж, як мужеськая так і женськая, получает то
ізданіє поезій Шевченка і читаєт його прилежно, а гімназіальная молодеж,
проникнутая «українізмом», і люди злой волі роздають то ізданіє между простий
народ. Чтенієм поезій Шевченка, нерелігійного і ненравственного содержанія,
развращається школьна молодеж і наше простонародіє, а діятельность душпастирей
і катихитов сильно затрудняється. Із взгляда на то, просить добромильський
деканальний соборчик ординаріат взглянути в діло і, як були запрещени
книжечки з «упавшим с неба листом», так щоби і ізданія Шевченка з вищеназваними
і їм подібними нерелігійними і ненравственними стихотвореніями били запрещени»
(с. 145).
З приводу цієї
заяви відомий західноукраїнский культурний і громадський Діяч В. Гнатюк
зауважив, що давно вже минули ті часи, коли єретиків і їх твори палено на
вогнищах; минули безповоротно і не вернуть ніколи, як не вернеться ніколи й
інквізиція, до якої як видно, і нині мають нахил деякі отці духовні; та не
поможуть нічого й ніякі заборони, кладені на найкращі вицвіти людського духа.
Та реакція не
вгавала. Священик Й. Кобилянський зі Львова, звертаючись до українських
священиків у Східній Галичині після поверхового розгляду поеми «Марія»,
запитує: «Но і чи є Шевченко народолюбцем, коли для руського народу лишив на
завсіди своє цілковите заперечення віри християнської таким крайньо негідним богохульством?
Отже, в найважнішій річі, від котрої залежить ціла наша вічність і котра є
підставою всього правдивого щастя і добра чоловіка навіть і на цім світі, він
позіставив таке негідне постоянне згіршення для народу руського, а в
особенності на розширення невірства і деморалізації молоді нашої шкільної і
академічної. А крім того, писав він у відражаючий спосіб проти церкви христової
католицької в поемі «Іван Гус» (с. 146).
Архієпископ
харківський й охтирський Арсеній вказував харківському губернаторові, а той у
свою чергу - начальникові головного управління в справах друку, що «Кобзар»,
зокрема його твори «Марія», «Царі», «Саул», «Молитва», «Сон», «Юродивий»,
пройнятий наскрізь злісно-революційним духом як проти християнської віри, так
і щодо царської влади. Архієпископ радив вилучити (і негайно) зі складу
Харківської губернської земської управи «Кобзар», щоб той не потрапив, бува, в
народні бібліотеки-читальні, школи й для продажу серед населення.
Чорносотенний
архімандрит Антоній у статті «Політиканство» соромив Київську міську думу за
те, що вона сприяє спорудженню пам'ятника Шевченку. Пам'ятника людині,
наголошував колишній намісник Києво-Печерської лаври, чиї твори «красномовно й
украй нахабно зображують в особах і діях: безбожність, блюзнірство, заперечення
влади й закону, ненависть до... православної церкви, до рідного їй царського
самодержавства...» (с. 202).
Церковник-чорносотенець
побоюється також, що пам'ятник Шевченкові може стати «постійним збудником і
заохочувальником революційного бродіння в суспільстві» (с. 202).
Необхідність
заборонити встановлення пам'ятника Кобзареві в Києві з тих же причин, що й архімандрит
Антоній, але вже не міській думі, а самому міністрові внутрішніх справ
доводять члени губернського відділу «Союзу руського народу»: «Не можна
зупинятись тепер тільки на художньому боці поезії Шевченка, — говориться в
їхній доповідній записці, — не можна підтримувати фальшивий погляд на нього,
як на народного поета... Вславлення пам'яті його пов'язуватиметься в умах
значної частини Малоросії з думкою про визнання його анархістських ідей» (с.
224).
Що ж це за ідеї,
яких так злякалися чорносотенці? Ті ж, про які говорить і архімандрит Антоній,
— антицерковні й антицарські.
Про наміри та
дії реакціонерів писала тоді в редакційній статті «Кріпосники й Шевченко»
більшовицька газета «Путь правды»: «Не таланило Тарасу Григоровичу за життя,
не таланить і після смерті... За що ж продовжуються гоніння проти Шевченка
тепер?.. Нащадки кріпосників ставляться до народного поета, який вийшов із
селян, з тою ж злісною ненавистю, що й їхні приснопам'ятні батьки. Цього цілком
достатньо для гонителів пам'яті народного поета...» (с. 240).
Царські сатрапи,
як це видно з документів, страшенно злякалися великої любові не тільки
українського, а й інших народів Росії до Шевченка — виразника їх споконвічних
прагнень до вільного розвитку, шанобливого ставлення одного народу до іншого,
братерства й дружби між ними. «Сильні світу цього» вже були не раді, що колись
так необачно дали дозвіл Золотоніській повітовій земській управі збирати кошти
на пам'ятник авторові «Кобзаря». Чи ж могли чиновники Міністерства внутрішніх
справ передбачити тоді, що за якихось два-три роки з Полтавщини це
перекинеться на всю царську Росію? Що доведеться їм же самим гасити полум'я
всенародної пошани до Шевченка? І коли справа з пам'ятником досягла своєї
кульмінації, ті, хто колись дозволив його спорудження, всілякими правдами й
неправдами добилися того, щоб ні в Києві, ні деінде не муляла очі експлуататорам
постать гнівного, волелюбного Кобзаря. Тому 1914 року царські урядовці вже
були «спритнішими» і в адміністративному порядку заздалегідь заборонили
відзначати століття з дня народження Т. Г. Шевченка.
«Заборона
вшанування Шевченка, — писав В. І. Ленін, — була таким чудовим, прекрасним,
на рідкість щасливим і вдалим заходом з точки зору агітації проти уряду, що
кращої агітації і уявити собі не можна. Я думаю, всі наші найкращі соціал-демократичні
агітатори проти уряду ніколи не досягли б за такий короткий час таких
запаморочливих успіхів, яких досяг у протиурядовому розумінні цей захід. Після
цього заходу мільйони і мільйони «обивателів» почали перетворюватися в
свідомих громадян і переконуватися в правильності того вислову, що Росія є
«тюрма народів» (В. І. Ленін. Повне зібр. тв., т. 25, с. 64).
І. Потьомкін
Примітки:
1. Тут і далі цитати
наводяться за: Тарас Шевченко. Документи і матеріали. Держполітвидав, К., 1963.
Немає коментарів:
Дописати коментар