Автор цієї
статті довгий час був «свідком Єгови». Людина ще молода, він, звичайно, не міг
стояти осторонь плину життя. Важко сказати зараз, коли у С. Порощука виникли
перші сумніви. Та вони примусили віруючого замислитися над приписами
бруклінських керівників. Почалися пошуки істини. Болісно й важко було змінювати
свої погляди, дивитися на світ інакше, ніж досі. Але С. Порощук таки, став на
цей шлях. Своїми роздумами над віровченням єговізму він і ділиться.
Біблія. На її
підвалинах, крім християнства, іудаїзму, побудовано чимало сектантських
течій. Усі вони, зрозуміло, претендують на боговизнання й кожна окремо — на
єдино правильне витлумачення святого письма. Не є винятком і так звана
теократична організація «свідків Єгови», за сторіччя її існування очолювана
трьома президентами. Спочатку Руссель, потім — Рутерфорд, а нині — Кнорр.
Тією чи іншою мірою змінювали вони своє віровчення, давали вказівки, враховуючи
конкретні обставини.
Один з головних
приписів єговізму — той, що біблія, мовляв, непогрішима, бо автором її є
нібито сам Єгова. Припустимо, що так воно і є. В біблії сказано: «Коли ж хто
відніме від словес книги пророцтва сього, відніме бог частину його з книги
життя». Отже, нічого не додавати, нічого не віднімати! Інакше господь позбавить
зухвальців життя.
А чи виконують
цю заповідь керівники всесвітнього центру «свідків Єгови», котрі, за їхніми
словами «помазані духом божим і є останком тіла Христової церкви»?
Щоб надати
більшої вартості єговізмові й показати, що він не має нічого спільного з
будь-яким іншим віровченням, Руссель оголосив анафему самому слову «релігія».
Релігія — це,
мовляв, витвір диявола, це фальшиве поклоніння, що не має ніякого відношення
до правдивого вшанування бога. Рутерфорд був такої ж думки. Проте Кнорр
поставив це поняття догори ногами: «Релігія правдива має вічну цінність, вона
започаткована богом в Едемі». Таким чином, пояснення Русселя пішло шкереберть.
«Керований духом божим» Кнорр спростував «керованого духом божим» Русселя та
його пояснення.
Особливо багато
клопоту завдала бруклінському центру 13-та глава Послання до римлян. Руссель
пояснював, що згадана в ній вища влада — це видимі політичні керівники світу.
Таке загальноприйняте релігійне витлумачення. Але після Великої Жовтневої
соціалістичної революції керівникам єговізму це висловлювання стало, як то кажуть,
поперек горла. Однак Рутерфорд знайшов вихід і пояснив: 13-а глава Послання до
римлян стосується не земної вищої влади, а небесної, тобто бога Єгови, Ісуса Христа
й теократичних авторитетів з Брукліна.
Все це було
сказано, записано і нібито ніяких сумнівів ні в кого із «свідків Єгови» не
викликало. Та ось до храму божого прийшло «нове світло». На цей раз носієм його
був Кнорр, який фактично підтвердив пояснення Русселя, спростувавши тим самим
рутерфордівські писання.
Отже, згідно з
влучним висловлюванням Екклезіаста, «пес повернувся до своєї блювотини», —
те, що раніше паплюжилось, як сатанинське віровизнання, взяло верх. Постає
питання: як може чесний віруючий сприймати повчання Русселя, Рутерфорда і
Кнорра? Адже вони один одному суперечать. Немало я замислювався над усім цим,
доки дійшов правильного висновку.
Згадаймо хоча б,
як бруклінські керівники пояснюють догмат воскресення?
Содом і Гомора,
на думку Русселя, знищені навіки, зате праведники не тільки будуть воскресати
після армагедону, а й навіть тепер, аби відібрати всю політичну владу в світі,
об'єднати «велику громаду» і маршем провести її через вибухи армагедону в боже
царство.
Що ж каже на цю
саму тему Кнорр? Пророки, твердить він, не воскреснуть, бо це символ: їхня діяльність
втілена в проповідницькій роботі. А жителі Содома і Гомори воскреснуть, тому що
це засвідчив Ісус.
Запитати б їх:
хіба Руссель не знав приписуваного Ісусу біблійного вислову про те, що «легше
буде землі Содомській і Гоморській судного дня, ніж городові тому»?
Припустимо, що не знав. Чому ж у такому разі відкрилося йому і воскресення
пророків і невоскресення Содома й Гомори?
Безліч таких
питань поставало свого часу передо мною, але я не наважувався сумніватися.
Так справді
можна збити з пантелику людину, яка боїться думати, боїться грому з неба в
армагедоні й вірить, що «організація божа» заведе її в царство, де вона
житиме, ніколи не вмираючи. А куди ж тоді подіти золоте правило: «всього досліджуйте,
а доброго держіться»? І чому бог дозволяє своєму вірному бруклінському слузі підносити
таку сумнівну духовну поживу?
До речі, існує й
такий біблійний вислів: «Якою мірою міряєте, такою і вам відміряно буде».
Застосуймо його до керівників теократичної організації. Адже вони не раз і не
два на одних і тих же струнах вигравали прямо протилежні мелодії. Чи простить
їм всевишній таке діло?
Звернімося хоча б
до «пророцтва» про кінець світу. В єговістській літературі «страшний суд» призначався
на 1914, 1925, 1958 і нарешті на 1961 рік. Це крайні строки, коли Єгова мав
нібито вилити свій гнів на народи. Нарешті, в котрий уже раз, офіційно
оголошено ще одну дату: кінець світу настане «за 6000 років від Адама». Відтоді
немовби почнеться царство Христа на землі. Втім, ясно, що й це «пророцтво» не
справдиться.
Неважко тоді
було мені зробити висновок: на бруклінській кухні спеціалізуються хитрі ділки,
котрі можуть заплутати легковірних, морально слабких людей. Вони, зрозуміло,
не бояться «додати і відняти»: очевидно, для них господь не такий уже й
страшний, як вони самі малюють його рядовим віруючим, котрі не насмілюються навіть
замислитись над деякими питаннями й не ризикують сумніватися.
В ім'я бога
горіли вогні інквізиції, а всевишній мовчав. Сьогодні бруклінські верховоди
збивають з пантелику людей — він також мовчить. Його іменем благословляють
убивць у В'єтнамі.
А як же бог?
Безліч хитромудрих проблем ставить перед організаційним центром «свідків
Єгови» наш час. Я пробував розібратися в усьому цьому. Візьмімо хоча б таке:
Чи може віруючий відвідувати стадіони, спортивні майданчики? Якби хтось з
єговістів таке зробив за часів Русселя чи Рутерфорда, йому б відразу ж
оголосили анафему.
Та ці часи
минулися. Віруючі стали більш критично мислити. Тому Кнорр і каже, що тепер
питання так ставити не варто. Головне, мовляв, з якою метою пішли «брат» чи «сестра».
Уявімо собі
таке. Болільники стежать за ходом гри. На стадіоні свист і крик. Чи можна за
таких обставин проповідувати «слово боже»? І чи стане хтось слухати?
Ясна річ, ні. Та
сам дозвіл відвідувати масові видовища говорить про те, що це, мовляв, не
гріх. Ці вказівки не божі, а людські, і різні президенти по-різному на такі
речі дивляться. «Що зв'яжете на землі, буде зв'язано на небі». Ці слова є
нагадуванням: все, що зроблять віруючі на землі, мовляв, буде підтримано на
небі. Отже, виходить, не бог вирішує справи, а люди.
Так я
пересвідчився, що саме життя, наука завдають удару за ударом по релігійних
догматах, по сліпій вірі «в обранців божих», по «непогрішимості» організації
«свідків Єгови».
Свого часу люди
могли ще повірити, коли читали отаке: «І взяв бичка, що вони зробили, та й
спалив його на вогні й розтовк його на порох, та й висипав у воду, та й дав пити
синам ізраїлевим». Ото байка. При звичайному вогні згоріло золото, потім його розтовкли
на порох, висипали у воду й дали цю суміш випити людям. А проте не лише у
«Вартовій башті» Бруклін закликає будувати свою віру на золоті, сріблі,
камені, бо ці матеріали не бояться вогню, вітру, зливи. Що ж, віддамо їм
належне: технологію металів вони знають краще, ніж Мойсей. Золото як тривкий
метал в них стоїть на першому місці. Або візьмімо біблійну притчу про те, як
вихваляла цариця савська Соломона: «Блаженні люди твої, блаженні слуги твої,
що перед тобою слухають мудрість твою...» І коли Соломона заступив нібито син
його Робоам, то прийшли до нього люди та й кажуть: «Панотець твій наложив на
нас важке ярмо, але ти полегши важку роботу батька твого... і ми будем служити
тобі». На це Робоам відповів: «Панотець мій наложив на вас важке ярмо, а я його
збільшу, панотець мій карав вас бичами, а я битиму вас скорпіонами».
Сімсот жінок і
триста наложниць, сказано в біблії, вдовольняли примхи Соломона. Оце мораль!..
Де ж хвалена
мудрість? Де ж незаперечний авторитет? Немає його і не буде. Є тільки спритні
люди, що отруюють розум, демонстративно розмахуючи біблією.
Чимало віруючих
задумуються над усім цим. Поривають з релігією і «свідки Єгови». Ніяке
підновлення не зробить із старого нове. Всі, хто здатний мислити, рано чи пізно
це зрозуміють.
Життя, що нас
оточує, складне. Але розуміти його треба таким, яким воно є. Дивитись на все
тверезо не завжди буває легко, та це важливо й необхідно для людей мислячих.
С. ПОРОЩУК
Немає коментарів:
Дописати коментар