Моя мати
твердить, що Христос народився 1970 років тому І що літочислення ведеться з дня
народження Христа. Чи так це? м. Київ.
В. СКРИПЕЦЬ
Шановний тов.
Скрипець! У своєму листі до редакції ви порушуєте по суті два питання: чи Існував
Христос як Історична особа, і що являє собою літочислення «від різдва
Христового». Розглянемо ці питання.
1. Чи історична
особа Ісус Христос?
На поставлене
запитання наука дає негативну відповідь. Чому? Розберімось.
У жодному
історичному творі того часу нема свідчень, що в такий-то час, такого-то року в
Іудеї відбувалися події, пов'язані з іменем Христа, що там жив і чудодіяв надприродний
посланець Ісус, що, мовляв, хтось його сам бачив, чув його проповіді або що.
Тимчасом від епохи, в яку, згідно з ученням церкви, нібито жив Христос,
залишилось багато різних документів, описів, трактатів, книг, але жоден
документ не згадує Ісуса Христа.
Буржуазні вчені
не раз робили розкопки в Палестині, прагнучи знайти хоч які-небудь «рештки»
земного існування Христа. Проте їхні старання були марні: жодних речових
доказів вони не знаходили.
Та ось у 1947 році
на березі Мертвого моря в печері Іудейської пустелі було знайдено шкіряні
сувої рукописів, у яких говорилося про якогось «учителя справедливості».
Богослови та буржуазні вчені здійняли великий гамір з приводу цих знахідок.
Вони поспішили оголосити, що нарешті знайдено докази існування Христа.
Одначе вони дуже
поспішили: виявилося, що ці сувої написано на початку І століття до нашої
ери. Тобто, вони з'явилися за ціле століття до передбачуваного євангельського
«різдва Христового» і не можуть свідчити на користь реального існування
Христа. Як видно із знайдених рукописів, уже в І столітті до нашої ери в Іудеї
існувала релігійна секта есеїв. Есеї вірили, що якийсь «праведний учитель»
(ім'я його невідоме й не згадується) за свою проповідь наближення
справедливого ладу був страчений, але незабаром повернеться, щоб судити людей.
Неважко
зрозуміти: це вчення про «праведного вчителя», або «вчителя справедливості»,
перекликається з легендою про Христа.
За часів, коли
зароджувалось християнство, жило багато вчених і письменників — римських, грецьких,
єврейських. До нас дійшли їхні твори. Ці автори дуже цікавилися життям
Палестини, багато хто бував там. Проте ніхто з них: жоден історик, жоден філософ,
жоден письменник — не повідомляє про Христа ані слова. Тимчасом усі вони були
в курсі подій, що відбувалися, й писали не тільки про великих людей і значні події,
а й про малозначні явища тієї епохи. Ось кілька прикладів, які свідчать не на
користь історичності Христа.
В євангельських
оповіданнях говориться, що в момент смерті Христа відбувся землетрус (Матф.,
27, 54) і затемнення «по всій землі» (Лук., 23, 44). Римський філософ Сенека
(помер у 65 році) та природознавець Пліній Старший (23—79 роки) жили в той
час, вивчали явища природи і докладно їх описали. Але ніхто з них і словом не
згадує ні про Христа, ні про землетрус, ні про затемнення.
В Євангелії від
Іоанна (6 гл.) розповідається про чудеса, які нібито здійснив Христос у
Тіверіаді та її околицях.
У той час у
Тіверіаді жив історик Юст, який описав усе, що відбувалося в Палестині. Але
Юст Тіверіадський зовсім не згадує ні про Христа, ні про його чудеса, ні про
його вчення. Кому не ясно, що таке мовчання було б просто неможливим, якби
Христос існував насправді?
Нема ніяких
свідчень про Христа і його проповіді нової релігії також ні у філософа Філона
Александрійського (помер у 54 році), ні в історика Йосифа Флавія (37—105
роки). Адже у творі Флавія (написаному близько 90 року) перелічено найдрібніші
події того часу, що відбувалися в Палестині. А про Христа — нічого.
Захисники
християнства добре розуміли, що мовчання Флавія підриває євангельський міф, і
тому не посоромились піти на грубу фальсифікацію. В другій половині ІІІ і на початку
IV століть до його рукопису було вписано абзац про Христа. Проте навіть
богослови вважають цей абзац пізнішою вставкою, зробленою рукою переписувача-християнина.
Цікаво
відзначити, що Оріген, учитель церкви в III столітті, який вивчав Флавія, не
знає вставки про Христа. Отже, цей додаток було зроблено вже після смерті
Орігена (а він помер у 254 році). Вперше про цю вставку згадує церковний
історик Євсевій Кесарійський у 320 році. Але ще в IX столітті в бібліотеці
константинопольського патріарха Фотія зберігався примірник твору Флавія без
цієї вставки.
Згадки про
Христа і християн у римських істориків Таціта (близько 55—120 років) і Светонія
(70—160 роки), а також у римського письменника і державного діяча Плінія
Молодшого (62—після 113 рр.) не можна приймати всерйоз як показання свідків,
адже все це писалося лише в II столітті нашої ери. Такі згадки свідчать тільки
про поширення християнства в Римській імперії, але нічим не підтверджують
історичності особи Христа.
Проти
історичності Ісуса Христа свідчить також історія появи новозавітної
літератури. Її наукове дослідження показує: уявлення про Христа змінювалися
залежно від часу й місця виникнення легенд про нього.
В найранішому
новозавітному творі Одкровенні Іоанна Богослова, написаному в кінці 68 або на
початку 69 року, про земне життя Христа не говориться нічого. Народження його
нібито відбувається на небі від небесної діви космічних розмірів, а сам він
зображується у фантастичному вигляді: то як страшна істота, оточена
чудиськами, драконами, то як семирогий і семиокий агнець, тобто ягнятко.
В кінці І — на
початку II століття з'являються «послання». В них Христа змальовано вже в
людському вигляді й говориться, що його народила земна жінка, що він помер за
гріхи, а потім воскрес. Але в жодному посланні (а їх налічується 21) не
вказується, коли, як, де все це відбувалося, і нема ніяких подробиць про життя
Христа на землі.
Тільки в
євангеліях, котрі з'явилися в середині II століття, вже створено земну
«біографію» Ісуса Христа з багатьма подробицями.
Дивна річ:
здавалося б, більш давні християнські твори повинні зберігати про Христа живу
згадку й містити більше подробиць. А насправді виходить навпаки. Чим це пояснити?
Справа в тому,
що спочатку в уявленнях віруючих Христос був не людиною, а невизначеною надприродною
істотою. Але абстрактне уявлення про «спасителя» не задовольняло релігійних
почуттів християн. З часом ці уявлення доповнюються й змінюються. Народна фантазія
поступово надає образові Христа «плоті й крові», наділяє його рисами людини,
котра нібито жила на землі. Отже, розвиток уявлень про Христа йшов по лінії
олюднення божества. Звідси ясно, що джерелом євангельських оповідань про
Христа ні в якому разі не могли бути «спогади» про якогось реального
«основоположника» християнства.
Не зайвим буде
зазначити, що на ранніх зображеннях, які з'явилися в II столітті, Христа
малювали у вигляді ягняти або риби. Тільки в кінці VII століття Трулльський
церковний собор ухвалив зображувати Христа у вигляді людини.
Легенди про
Христа складалися в народі поступово. Вони доповнювались, прикрашались
фантазією людей, поширювались у багатьох варіантах. Євангелія і являють собою
літературно оброблений запис цих легенд з усіма їх розходженнями й
протиріччями. Оці протиріччя й свідчать проти історичності Ісуса.
Візьмімо питання
про народження Христа. Що написано про це в євангелії? У Матфея (гл. 2) розповідається,
нібито Ісус народився при Іроді, царі іудейському. (До речі, Ірод царював
протягом 36 років. В якому з цих 36 років народився Христос — не сказано) [1].
Боячись переслідування Ірода, «святе сімейство» (Йосиф, вигаданий батько Христа,
і непорочна Марія з малям) утекли в Єгипет. Ірод нібито влаштував «винищення
младенців». Тільки через два роки Йосиф і Марія з малям повернулись до Галілеї
в місто Назарет.
У євангелії від
Луки (гл. 2) розповідається зовсім інакше: нібито Ісус народився при Квірінії,
правителі Сірії [2]. На восьмий день після народження Ісусові начебто було
зроблено обрізання, а на сороковий день його за звичаєм нібито понесли в
єрусалимський храм. З храму родина попрямувала в Назарет, де Ісус і жив,
мовляв, до 30-річного віку. І ніякої втечі в Єгипет, і ніякого винищення
младенців, згідно з Лукою, не було.
Що ж до
євангелій від Марка та Іоанна, то обидва вони зовсім мовчать про народження
Христа й події, з ним зв'язані. Більше того, в євангелії від Іоанна (гл. 1)
говориться про безпосередньо небесне походження Христа, а не про народження
від діви Марії.
Таких протиріч у
євангельських оповіданнях багато. Безстороннє вивчення всіх матеріалів «за» і
«проти» переконує, що євангелія — книги неісторичні, а отже, неісторична
особа і головний герої їх — Ісус Христос.
За відвертим
визнанням професора Московської духовної академії М. Тарєєва, «євангелія не
являють собою ні історії, ні матеріалу для неї; вони не можуть розглядатись
навіть як літописні оповідання» [3].
Анатоль Франс
писав: «Ісус — це лише ім'я, яке втілює мрію про месію. Він ніколи реально не
існував. Цим пояснюється неправдоподібність розповідей про його життя».
2. Про
літочислення
Понад п'ять
перших століть християни не знали літочислення «від різдва Христового». В
різних країнах вони дотримувались місцевого лічення часу. Існували
літочислення «від створення світу», «від заснування Риму», «від перших олімпійських
ігор», «ера Набонассара», «ера Діоклетіана» і т. д.
Відомо, що
мусульмани і в наші дні користуються іншим літочисленням. Якщо в нас нині 1970
рік, то в Ірані, Іраку, Афганістані та деяких інших країнах Сходу — тільки 1349
рік.
Як же з'явилось
літочислення, за котрим тепер 1970 рік?
Багато систем
лічення часу в перші століття християнства породжували великі незручності.
Поява «християнської
ери» зв'язана з іменем Діонісія Малого. Цей римський чернець у 241 році ери
Діоклетіана складав так звану «пасхалію» (спеціальну таблицю для визначення
часу святкування пасхи).
Оскільки
християни вважали Діоклетіана своїм найлютішим ворогом і гнобителем, Діонісію
спало на думку замінити «еру Діоклетіана» якоюсь іншою, котра має відношення
до християнства. Він запропонував лічити роки «від різдва Христового». На
основі цілком довільних фантастичних розрахунків Діонісій «обчислив» дату
народження Христа. Ця «подія» нібито відбулася за 284 роки до ери Діоклетіана.
До цього числа Діонісій додав ще 241 рік ери Діоклетіана — вийшло 525 років, і
чернець запропонував вважати, що саме стільки минуло «від різдва Христового».
Історична наука
неспростовно довела: у Діонісія не було аніяких даних про народження Христа.
Всі євангельські «дати», на які він посилався, суперечливі й позбавлені
будь-якої вірогідності. Безглуздість спроб встановити час народження Христа
настільки очевидна, що навіть багато богословів змушені це визнати. Так, коли
в 1899 році на засіданні створеної при Російському астрономічному товаристві комісії
по реформі календаря в Росії було поставлено питання про християнське
літочислення, представник найсвятішого синоду, професор церковної історії В.
Болотов, заявив, що проблема «року народження Христа» зовсім нерозв'язна. «Науково
рік народження Христа встановити неможливо, — сказав цей богослов. — Не можна
подати на користь тієї чи іншої дати різдва Христового такі докази, які могли б
витримати пробу наукової критики».
Слід зазначити,
що літочислення «від різдва Христового», запропоноване Діонісієм Малим, було
прийнято не зразу. Воно приживалось дуже повільно. Тільки в середині VIII
століття його почали застосовувати в своїх циркулярах римські папи.
Обов'язковим для всіх католиків стало воно лише в XV столітті, А в Німеччині та
Франції літочислення «від різдва Христового» було введено в XVI столітті, в
Англії — у XVIII.
В Росії це
літосчислення запроваджено з ініціативи Петра І. «Заради кращої згоди з
народами європейськими в контрактах і трактатах, — говорилось у спеціальному
наказі Петра, — 7203 рік «від створення світу» належить вважати 1700 роком
«від різдва Христового».
В СРСР поки що
користуються цим літочисленням, бо воно є загальноприйнятим у більшості країн.
Але, заперечуючи існування Христа, а отже, і його «різдво», ми називаємо сучасне
літочислення «нашою» або «новою» ерою.
Таким чином,
існуюче літочислення цілком довільне і не зв'язане з якоюсь історичною подією.
П. Дарманський
Примітки
1. Ірод помер за
4 роки до н. е., тобто до народження Христа.
2. Квіріній був
у Сірії в 6 році нашої ери.
3. М. Тареев.
Философия евангельской истории. М., 1903, стор. 10
Немає коментарів:
Дописати коментар