ПОДІЇ, ПРО ЯКІ
ЙДЕТЬСЯ В ЦІЙ СТАТТІ, ВІДБУВАЛИСЯ НА РОВЕНЩИНІ. АЛЕ ПРОВОКАЦІЙНЕ «СВІДОЦТВО ПРО
ЧУДЕСНЕ ОЗДОРОВЛЕННЯ ПОЛІЩУК Є. Г.» РОЗПОВСЮДЖУЄТЬСЯ СЕРЕД ВІРУЮЧИХ НЕ ТІЛЬКИ В
ЦІЙ ОБЛАСТІ, А ОСТАННІМ ЧАСОМ З'ЯВИЛОСЯ І В ДЕЯКИХ ОБЩИНАХ ЄВАНГЕЛЬСЬКИХ
ХРИСТИЯН-БАПТИСТІВ ТА П'ЯТИДЕСЯТНИКІВ НА ВОЛИНІ. НИЖЧЕ ПЕРЕДРУКОВУЄТЬСЯ
МАТЕРІАЛ З РОВЕНСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ГАЗЕТИ «ЧЕРВОНИЙ ПРАПОР», В ЯКОМУ РОЗКРИТО
ПРАВДУ ПРО ЩЕ ОДНУ СЕКТАНТСЬКУ ПРОВОКАЦІЮ.
ХАРАКТЕРИЗУЮЧИ
брехню в залежності від причин, які до неї спонукають, психологи
розрізняють брехню рятівну, з ввічливості, з жалю і т. д. Прочитавши «Свідоцтво
про чудесне оздоровлення Полішук Є. Г.», яке останнім часом поширюється серед
віруючих, головним чином євангельських хрнстиян-баптнстів та п’ятидесятників,
нам стало ясно, що є і брехня во славу божу.
Захлинаючись від
надмірної псевдопатетики, боголюбивий автор цього «свідоцтва» (він, зрозуміло,
залишився анонімним) на свій кшталт розписує історію із захворюванням та
одужанням Євгенії Поліщук, яка проживає в селі Бухареві Островського району. З
перших рядків цього писання читаємо таке: «Внаслідок важкої праці, зв’язаної з
перенесенням великих вантажів (жінка працювала ланковою, а потім дояркою в
колгоспі) Є. Поліщук важко захворіла...». Й анонімний автор з ходу ставить
діагноз (наводимо дослівно: «Деформація позвоночника, несумістимість спинних
хребців...». (Наперед просимо читачів мати на увазі, що, посилаючись на «свідоцтво»
релігійних фанатиків, ми дотримуємось його орфографії. Це застереження необхідне,
щоб, бува, читач нас не запідозрив у елементарній неграмотності, яка так і
рябіє в кожному рядку сектантського "Документа").
Хід хвороби
змальовується у жахливих тонах: «На спині виріс великий горб...»; «руки
втратили свою нормальну діяльність...»; «шия була настільки спаралізована, що
вона втратила можливість рухати головою і дивилась лише в один бік...».
Щоправда, в анонімці констатується, що хвору лікували в дільничній, районній
та обласній лікарнях. До неї навіть викликали «знаменитих
професорів-консультантів з Києва та інших обласних центрів, та все
безрезультатно!» — зловтішно вигукує автор «свідоцтва» і продовжує: «Люди
зробили єдиний висновок: життя її вичерпане, єдиний вихід з положення —
смерть!». Одне слово, якби у «свідоцтві» не було географічних та часових
координатів, то здавалося б, що читаємо житіє якоїсь середньовічної святої:
«Вона пролежала на одному боці 4 роки й 7 місяці...». Хвора, нібито, вже сама
благала господа, щоб Той «приготував її до переходу у вічність...», на що
всевишній владика так відповів «через духа святого»; «Не відійдеш, аж поки
не побачиш слави моєї...». Після такого «спілкування» з богом Є. Поліщук ще
пролежала на одному боці близько трьох років, а в липні 1978 року раптом
«вскочила як молодий олень з своєї маленької постелі і стала на рівні
ноги".
Ось коротко
зміст згаданого вже «Свідоцтва про чудесне оздоровлення Поліщук Є. Г.», яке, як
одкровення боже, передається з рук у руки легковірним.
Безсумнівним є
той факт, що Євгенія Поліщук тривалий час була прикута до ліжка важкою недугою,
а потім, після тривалого лікування — амбулаторного, стаціонарного і санаторного,
— поступово видужала. Та на цей стрижень правди фанатики нанизали такі неймовірні
вигадані подробиці, що врешті-решт правда змістилася, вийшла з рамок реальності
й підноситься легковірним особам у безнадійно спотвореному вигляді. Це й
змусило нас взятися за перо. По суті, «Свідоцтво про оздоровлення...» має
недвозначну провокаційну спрямованість.
Отже,
прослідкуємо за реальними фактами. А вони такі. Вперше Євгенія Поліщук звернулася
до лікарів у червні 1956 року. Після цього аж до останнього часу вона зверталася
до них ще багато разів. На підставі скарг хворої і об'єктивних даних протягом
більше 20 років хворій Є. Поліщук виставлялося декілька діагнозів: ревматизм,
радикуліт, сечо-кам’яна хвороба, спондильоз, кардіоневроз, вегетоневроз,
ангіотрофоневроз та інші. В органічному характері деяких з цих хвороб немає
підстав сумніватися, проте лише один їх перелік та діапазон цього «букету»
хвороб свідчить, що пацієнтка з молодих років страждала неврозами. Особливість
же невротичних захворювань полягає в тому, що в їх основі немає органічних
ушкоджень, а головну роль відіграють психогенно-функціональні розлади нервової
системи. Причини їх слід шукати в афектах, що виникають на грунті
«неузгодженості» між потребами і реальним станом речей, на грунті «нерозв'язних»
життєвих ситуацій, які травмують психіку й ведуть до зривів нервової
діяльності.
Саме такі
ситуації складалися й багаторазово повторювалися в житті Євгенії Поліщук. Виховуючись
у сім’ї віруючих, вона вже в 14 років прийняла водне хрещення за євангельсько-баптистським
обрядом. Зрозуміло, це прирікало дівчину на обмеження її соціальної
активності. Вона ж за складом свого характеру й темпераментом виявилася
товариською, енергійною. Це проявлялося, зокрема, в її ставленні до праці, у
взаєминах з товаришами по роботі, у поведінці в колективі. Ось вам у наявності
і головний життєвий конфлікт — конфлікт між релігійними приписами смирення,
споглядальності, пієтизму й життєрадісним складом характеру. Саме в цьому
конфлікті полягає причина багатьох внутрішніх кризових ситуацій, що супроводжували
життя Євгенії Поліщук.
Працьовиту й
життєрадісну молоду трудівницю запримітили в колгоспі й довірили очолювати
ланку. Про роботу ланкової говорять документи, вручені у свій час Євгенії
Григорівні Поліщук: грамота виконкому Бухарівської сільської Ради,
парторганізації та правління колгоспу «Іскра», якою її було нагороджено за
успіхи у виконанні соціалістичних зобов’язань на честь 50-річчя Великого
Жовтня; Похвальний лист Острозького райкому ЛКСМУ, яким у листопаді 1957 року нагороджено молоду ланкову за вирощення
високих врожаїв цукрових буряків. У березні 1958 року Указом Президії
Верховної Ради СРСР Євгенію Григорівну Поліщук нагороджено медаллю «За трудову
відзнаку». Тоді ж таки 24-річна ланкова з Бухарева була учасником Всесоюзної сільськогосподарської
виставки, про що й зараз зберігається Свідоцтво № 188324 Головного комітету
виставки...
Вчитуємось у
тексти цих грамот, указу, свідоцтва — і знову думаємо: що ж породило інший
«документ» — «Свідоцтво про чудесне оздоровлення Поліщук Є. Г.»? Простежуємо
життєвий шлях жінки — у ньому низка скрутних ситуацій. З одного боку —
сумлінна праця, яка викликала загальне визнання й подяку суспільства; з другого
— приналежність до релігійної громади, на зібраннях якої товкмачать не про
цінність суспільно корисної праці, не про життя для суспільства, а про «виноградник
Христа», про «небесну вітчизну». Бували дні, коли Євгенія Поліщук сиділа в
президії, виступала з трибуни районної наради чи зборів передовиків, а
ввечері за силою релігійного стереотипу йшла на молитовні зібрання. До нього
спонукала її ще одна обставина, яку ми повинні теж мати на увазі. Йшли роки, а
Євгенія Поліщук не створила власної сім’ї, не знала подружнього життя, що
суперечить самій природі людини, тобто створює додаткову кризову ситуацію.
Вдома на неї чекала лише старенька мати, яка виховала Євгенію і яку дочка щиро
любила. Мати кликала з собою на збори єдиновірців, і Євгенія не могла відмовити,
йшла туди, в гнітючу атмосферу екзальтованих молінь.
Так день за
днем, рік за роком відсутність внутрішньої «узгодженості» у способі особистого
життя Є. Поліщук позначається все болісніше. Під натиском цієї «неузгодженості»,
«роздвоєності», «нерозв'язності» ситуації нервова система не витримує і знаходить
«вихід» у невротичних захворюваннях.
У Євгенії
Поліщук на цьому грунті розвивається істерія. Здатність істерії наслідувати
симптоми багатьох хвороб породжує її багатоликість. У Євгенії Поліщук істерія
проходила в формі спастичного параліча кінцівок. Спочатку утруднювалося, а
потім стало неможливим ходіння, поступово обмежувалася рухливість рук. Однак, на відміну від органічного паралічу, істеричний не знає атрофії м’язів, нечутливості
клітин.
Лікарі зробили
багато для того, щоб поставити хвору на ноги. Дванадцять разів клали Євгенію
Поліщук на стаціонарне лікування в Сіянецьку дільничну, Острозьку районну і
обласну лікарні. Двічі їздила вона на курорт «Номерів». Однак особливий
характер захворювання вкрай утруднював процес лікування, і в цьому відношенні
перебіг хвороби у Євгенії Поліщук не був унікальним, — він вписувався у схему
клінічних картин істерії, неодноразово зафіксованих у медичній практиці.
Відомі, наприклад, випадки, коли хворі з істеричним паралічем були прикуті до
ліжка 20 і більше років. Найчастіше хвороба проходила, коли докорінно або
різко змінюється життєва обстановка, що призвела до захворювання.
У стані
істеричного, спастичного паралічу Є. Поліщук перебувала до березня 1975 року.
На поліпшенні її стану, крім факторів психоемоційного характеру, безсумнівно, позитивно
позначилося постійне стаціонарне й амбулаторне лікування. «Святі»
містифікатори пишуть, нібито Є. Поліщук (цитуємо) «....з часу, коли її привезли
з районної лікарні 4 березня 1975 року, вона зовсім не вживала ніяких медикаментів,
не перебувала під медичним наглядом, тому медики твердо рішили, що вона остаточно
обречена на смерть...».
Це теж
безсоромна брехня святенників. Пошлемося на медичні документи. Ось запис в
амбулаторній картці від 6 липня 1975 року. Підтвердивши ще раз уже відомий
діагноз, лікар-невропатолог П. Гребешок рекомендує хворій стаціонарне
лікування, а вона лише через місяць дає згоду на чергову, одинадцяту
госпіталізацію. У неврологічному відділенні Острозької районної лікарні Є.
Поліщук лікується з 8 серпня 1975 року до 3 березня 1976 року. Майже сім
місяців — котрий вже раз! — спеціалісти лікують «обречену на смерть» і
виписують додому в поліпшеному стані. 15 жовтня 1977 року лікарі П. Гребенюк та
Я. Жалобний відвідують хвору вдома і знову негайно кладуть її до лікарні. На
цей раз лікування було призначене консиліумом лікарів. Хворій приписані ліки
загальнозміцнюючої і психогенної дії, процедури, психотерапевтичні й
фізіотерапевтичні. Кого цікавлять деталі, нехай подивиться історію хвороби №
357 Сіянецької дільничної лікарні за 1977 рік. Словом, лікарі не залишали поза
увагою найменших дрібниць перебігу хвороби. І те, що хворій нарешті полегшало,
зовсім не «чудо», а природня, закономірна реакція організму на зміну обставин,
в якій велику родь відіграли зусилля лікарів, медицини в боротьбі з хворобою.
Отже, починаючи
з визначення абсурдного діагнозу, уся «клінічна картина» хвороби "чудесного"
видужання Євгенії Поліщук, зображена в провокаційній фальшивці святенників,
з точки зору медицини, об’єктивних фактів — абсолютно. неспроможна!
Тепер давайте
проаналізуємо зміст «Свідоцтва про чудесне оздоровлення Поліщук Є. Г.» з точки
зору елементарної людської логіки, до того ж з позицій християнської
ортодоксії.
Релігія вчить:
все, що діється в світі — у природі, суспільстві, в житті індивідума, — усе це робиться відповідно з волею божою. «По своїй волі робить він як з небесним
воїнством, так і з тими, що живуть на землі, і нішо не може стати проти руки
його...» — так категорично глаголить, наприклад, один із «пророків» — Даніїл
(гл. 4. вірш 33). Подібних тверджень, що все від бога, у «святому письмі»
безліч. Отже, якщо керуватись цією логікою, то і Євгенії Поліщук важку
хворобу підкинув «всемилостивий і всеблагий» бог. То чому ж благочестиві фальсифікатори
причину хвороби шукають поза богом: мовляв, захворіла від «перенесення великих
вантажів»? Будьте ж послідовними, «святі автори». Адже кожна тверезо мисляча
людина, навіть віруюча, неминуче задасть питання: за що ж «всемилосердний» господь
наслав на жінку важку недугу? Бо коли кажуть, що бог карає невіруючих, «грішників»,
то воно ще якось клеїться (хоч у принципі теж суперечить ідеї «всемилоссрдя
божого»!). Але ж Євгенія Поліщук не була невіруючою, "грішницею".
Отже, фальшивка
про «чудесне» зцілення Є. Поліщук неспроможна навіть з точки зору самого
християнського віровчення (яке, до речі, неймовірно заплутане!). То яку ж мету
переслідують автори цієї провокаційної фальшивки?
Їх лякає
невідворотний процес відмирання релігії, масове утвердження трудящих на науково-матеріалістичних
позиціях. Їх лякає те, що колишні віруючі прозрівають, поривають з релігією.
До маси
несусвітніх вигадок про «чудесне» видужання Є. Поліщук належить й те, нібито
вона миттєво видужала («вскочила як молодий олень... і стала на рівні ноги»).
Лікарі П. Гребенюк і Я. Жалобний оглянули хвору на третій день після
«зцілення», тобто коли її кінцівки відпустив істеричний спазм. Вона ще ледь
стояла на напівзігнутих ногах. Довелося знову її госпіталізувати, й лише через
три місяці, після фізіотерапевтичних вправ і процедур Є. Полішук стала пересуватися
без допомоги. І ось, коли вона стала транспортабельною, звідкілясь, як щури з
нір, повилазили нечисті на руку ділки від релігії. «Зцілену» почали возити по
релігійних громадах як доказ «істинності» дару «зцілення духом святим». Та хоч
віра у цей дар властива лише п’ятидесятникам, на можливість гальванізувати
віру в бога клюнули й проводирі інших релігійних течій. Так, уже в грудні
1978 року стараннями колишнього пресвітера В. Бахура «зцілену» демонстрували
на молитовному зібранні громади ЄХБ в м. Ровно. Є. Поліщук навіть проповідувала
там. Її слухали, розглядали, фотографували. І їй це сподобалося — бути в
центрі уваги. З часом географія мандрів «зціленої» поволі розширялася. У
квітні 1979 року у супроводі ескорту з віруючих молодих осіб Є. Полішук
проповідувала у Новоград-Волинському районі Житомирської області 9 квітня,
наприклад, вона просторікувала про своє «зцілення» в громаді села Груд. Незабаром
за нею приїхали «брати» з Києва, й «сестра Женька» поїхала з ними, щоб і там
зміцнити підірвану віру в бога.
Її поїздки,
треба думати, рентабельні й для неї самої, й для турботливих проводирів «душ
божих». Мабуть, у прямій залежності від «святих мандрів» хату Є. Поліщук у
Бухареві нещодавно перекрито новою жерстю. Щоправда, така активна роз'їзна
проповідницька діяльність, що має на меті насадження релігійного фанатизму,
грубо суперечить радянському законодавству. Про це Є. Поліщук вже офіційно
попереджена. Та незалежно від нього мусимо висловити й свої міркування щодо
ажіотажу навколо «зціленої»: як би не намагалися святенники, своїми
шахрайськими діями вони кризи релігії не відвернуть. Навіть за допомогою
брехні.
Г. БАЛОГ, лікар-психотерапевт.
П. ГРЕБЕНЮК, лікар-невропатолог,
Я. ЖАЛОБНИЙ, лікар-хірург,
П. РУСИН,
кандидат філософських наук.
Немає коментарів:
Дописати коментар