Релігія, як
відомо, виникла в сиву давнину — десь 20—30 тисяч років тому — внаслідок ряду
обставин. З одного боку, її породив низький соціально-економічний розвиток
суспільства первісних людей, майже цілковита їхня безпорадність у боротьбі з
жорстокими і невблаганними силами природи (соціально-економічні фактори). З
другого боку, через брак досвіду правильного мислення, невміння по-науковому
тлумачити життєві факти й явища і т. п. релігія стала викривленим, ілюзорним,
хибним відображенням первісною людиною навколишньої дійсності (гносеологічні
корені релігії). Ці дві основні причини і зумовили те, що релігія виявилася
таким етапом в історії розвитку людства, через який, за висловом Ф. Енгельса,
проходять усі народи.
Раз виникнувши,
релігія не народжувалась знов (у цьому не було потреби — адже вона вже
існувала), а лише відтворювалась і видозмінювалась відповідно до конкретних
історичних умов.
На світанку
свого існування релігія відтворювалась самим ладом первіснообщинного
суспільства. Тоді «виробництво ідей було безпосередньо вплетене у виробництво
матеріальних благ» (К. Маркс). Так, в аборигенів Австралії та Океанії залучення
до матеріально-виробничої праці було нерозривно пов'язане з посвяченням у
релігійні таїнства, з навчанням самої релігії, залученням до тотемічних
культів.
З розшаруванням
суспільства контроль над відтворенням релігії захоплює панівна верхівка:
старійшини, вожді, а потім — рабовласники, феодали, капіталісти. Їхніми
вірними помічниками завжди були шамани, жерці, священики. Панівні класи були
особливо зацікавлені в релігії, яка б іменем бога освячувала їхню владу, їхню
волю, вигідні їм ідеї. В цих умовах релігія була надбудовою над економічним
базисом експлуататорського суспільства; її призначення — обслуговувати базис,
сприяти його зміцненню. Весь державний апарат, політика, право, армія, школа,
мораль і побут — усе це поставлено тут на службу релігії, має метою її
збереження, захист і відтворення. А якщо врахувати, що в
класово-антагоністичному суспільстві є фактори, які неминуче потребують
релігійного відображення, і корені, що живлять релігію, стане ясно, що в таких
умовах її відтворення відбувалось щогодинно, повсюдно і в масовому масштабі.
Велика Жовтнева
соціалістична революція ліквідувала експлуататорський лад у нашій країні.
Залишившись без своєї соціально-економічної бази, релігія з надбудови, якою
вона була в усіх попередніх формаціях, перетворилась на специфічний пережиток
минулого.
Однак при
соціалізмі ще існують деякі канали відтворення релігії. Конкретно-соціологічні
дослідження показують, що таких каналів в основному три: перший — виховання в
сім'ї віруючих; другий — місіонерська діяльність проповідників релігії; третій
— включає різні елементи, які умовно можна об'єднати під назвою «Пошуки шляхів
до релігії за власною ініціативою».
Ми вивчили 1443 чоловіка
— 675 нині віруючих і 768 колишніх віруючих. Встановлено, що визначальний
вплив на залучення їх до релігії справили:
Виховання в
релігійній сім'ї — 1194 чол. (82,7
%)
Проповідники
релігії — 62 » (4,3%)
Сам прийшов до
віри в бога - 165 »
(11,4%)
Не з'ясовано — 22 » (1,6%)
Ці дані складено
на підставі свідчень самих віруючих. Відомо, що усвідомлення ними своїх шляхів
до релігії в кожному конкретному випадку з різних причин може значно
відхилятися від істини. Тому ми особливо старанно провели опитування,
тактовним уточненням відповідей перевірили їх правдивість. В результаті
одержано дані, які, хоч дещо й позначені суб'єктивізмом віруючих, все ж загалом
об'єктивні. Вважаємо, що наведені вище показники питомої ваги різних каналів
відтворення релігії в основному можна вважати типовими в масштабах усієї
країни.
Сучасні віруючі та їхні батьки
У всіх
суспільно-політичних формаціях, крім соціалістичної, сімейне виховання було
важливим, але не основним каналом відтворення релігії. Більше значення тоді мав
апарат державного примусу, в тому числі й офіційна церква. Інколи держава не
тільки не спиралась на сімейне релігійне виховання, але й силою придушувала
його. Саме так було проведено насильницьку масову християнізацію Русі, почату за князя Володимира в X столітті.
Російському царизму вдалося також подолати сімейне релігійне язичеське виховання
серед так званих інородців — чувашів, марійців, комі та ін.
У нашій країні,
де немає примусового запровадження релігії державною владою, де панує повна свобода
совісті, основним, а за певних умов і єдиним каналом відтворення релігії стало
релігійне виховання к сім'ях віруючих. Вдамось до матеріалів
конкретно-соціологічного дослідження. Результати впливу сімейного виховання
на релігійні переконання сучасних віруючих можна подати у вигляді такої
таблиці:
Як видно з
таблиці, 90 % віруючих (608 із 675) ще з дитинства активно виховувались своїми
батьками в релігійному дусі. В тих же 10 випадках, коли віруючі батьки
ставились байдуже до виховання світогляду своїх дітей (див. другий рядок таблиці),
релігія навіювалась їм у дитячому віці домашніми обставинами, віруючими
родичами тощо. Це виховання в дитинстві стало вирішальним у формуванні релігійного
світосприймання, як усвідомлюють і свідчать самі віруючі. 37-річний віруючий
з Черкаської області Петро Б. (освіта 7 класів), наприклад, повідомляє: «В
дитинстві мати часто водила мене до церкви, привчала молитися. Звик я до цього.
Ось іноді й ходжу до церкви, вважаю себе православним» (Матеріали КДПІ ім. Горького,
т. 14, арк. 8).
Ще більш чітко
усвідомлюють вплив батьків на свою релігійність люди, які з часом перестали
вірити в бога. Колишній священик і кандидат богослов'я Павло Дарманський у
своїй книзі «Якби заговорили олтарі» пише: «Боженько все бачить», «боженько
покарає», «без бога — ні до порога» — такими й подібними релігійними
повчаннями почалося моє виховання в ранньому дитинстві. ...Мої батьки були
зовсім неписьменними, але глибоко релігійними. В релігійному дусі вони виховували
і нас, дітей, привчаючи молитись, поститися і боятися бога... Поряд з навчанням
у школі йшло моє релігійне виховання вдома. Все, чого навчали батьки, я
сприймав як щиру правду... Авторитет релігійних батьків був для мене вищий за
авторитет учителя».
34 досліджених
нами віруючих (5 %) заявляють, що батьки не виховували їх у релігійному дусі.
Але якщо звернути увагу на те, що всі батьки, крім одного, були членами тих
чи інших релігійних організацій, то не можна заперечувати релігійного впливу
на їхніх дітей у сім'ї. Щоправда, тут, як і в попередній групі з 10 чоловік,
наслідком байдужості батьків щодо релігійного виховання своїх дітей був той
факт, що згодом їхні чада залишали старі релігійні общини і переходили в інші,
головним чином — до євангельських християн-баптистів. Остання секта саме і
поповнюється, в основному, дітьми, батьки яких дотримуються інших
віросповідань. За даними нашого дослідження, тільки 51 сучасний баптист (з 107)
із потомствених баптистських сімей, решта — прийшли до секти головним чином з
православної церкви.
Релігійні
вірування — сукупність спотворених і абсурдних уявлень та понять — сучасній
дорослій людині нав'язати неможливо. Вони можуть засмічувати голову лише
дитині, саме в тому віці, коли вона, як зазначав О. Ярославський, «найбільш
вразлива і коли вона менш за все може критично ставитись до того, що їй подається...
І у свідомість дитини врізується уявлення про те, що є такий боженько... з цим уявленням
вона приходить до школи. Вчителеві доводиться мати справу саме з таким
мисленням дитини, яке буває досить важко переробити». (О религии, М., 1957, стор.
109—110). І саме школі належить головна роль у подоланні неправильних
уявлень, прищеплених дітям релігійними батьками в сім'ї.
Слід сказати, що
наша школа в основному справляється з цим завданням. Однак окремі вчителі,
видно, не завжди наполегливі і послідовні в атеїстичному перевихованні учнів
з сімей віруючих, мало ще уваги звертають на розвінчування ідеології
релігійного сектанства, чим і користуються сектантські проповідники, особливо
баптисти.
Служителі культу і релігія
Особливе місце у
відтворенні релігії займають служителі культу. В процесі історичного розвитку
суспільства їхня роль у формуванні релігії змінювалась і якісно, і кількісно.
До розкладу
первіснообщинного ладу релігія, її вчення і культ були результатом колективної
творчості всіх членів суспільства. Жерців тоді не було, бо всі в міру потреби
виконували їхні функції.
З початком
класового розшарування первісного суспільства виник своєрідний інститут жерців —
ревних проповідників релігії. Вона давала їм засоби існування і водночас змогу
іменем бога освячувати існуючий лад, гноблення одними інших. Це вони, жерці,
створюють легенди про надприродні зв'язки панівних класів з богами («Нєсть
власті аще не от бога!»), про божественне походження царів, імператорів,
королів. Релігійними ідеями жерці завжди намагалися, за висловом В. І. Леніна,
зв'язати «пригнічені класи вірою у божественність гнобителів» (Твори, т. 35, стор.
93).
Саме інститут
жерців у класовому суспільстві став основним каналом відтворення і
модифікації релігії. Візьмемо, для прикладу, царську Росію. Відтворення православного
християнського віросповідання було цілком у руках церкви з сотнею тисяч щедро
субсидованих штатних служителів культу, в службові обов'язки яких входило:
невідступно пильнувати православ'я, невтомно «сіяти зерно Христове», стежити
за релігійною старанністю ввіреної їм пастви, а в разі свого безсилля
звертатись до органів влади (поліції, жандармів, суду) для примусового
залучення до релігійного благочестя. Не злічити страчених атеїстів, засланих на
каторгу вільнодумців, знущань над усіма, хто порушував релігійні канони.
Церква тоді здійснювала контроль і над усіма іншими каналами відтворення
релігії. Вона впроваджувала і контролювала релігійне виховання в сім'ї, в
школі, в армії. У загальноосвітніх школах головною фігурою був священик, а
основним предметом вивчення — закон божий. Релігійним духом були пройняті всі
програми, починаючи від церковно-приходських шкіл і закінчуючи університетами.
В умовах
радянської дійсності докорінно змінилась роль служителів культу і в
суспільстві, і в самій релігії. Нині їхня діяльність у нашій країні обмежується
задоволенням релігійних потреб вже віруючих людей, пропагандою серед них релігійних
«істин» (для 2/3 сучасних віруючих проповіді священнослужителів, в тому числі
й їхня література, є основним джерелом релігійної інформації).
Однак церковники
не залишаються байдужими до різкого звуження свого впливу на відтворення
релігії. Для вербування нових членів у свою релігійну общину проповідники
використовують різноманітні приводи і методи, насамперед полюючи на людину, що
потрапила в біду. Безпосередня діяльність служителів культу і особливо — опосередкована
(на жаль, остання не знайшла свого відображення в нашій таблиці — там стоїть
напрочуд скромна цифра 4,3 %, в якій відбито тільки суб'єктивні свідчення
самих віруючих щодо активного впливу на них проповідників) не тільки зміцнює
містичні переконання віруючих, гальмує їх відхід від віри в бога, але й
негативно впливає на дітей через віруючих батьків, усіх членів релігійних
общин.
З огляду на це
значення служителів культу у відтворенні і в підтриманні релігії не слід
недооцінювати. Трохи пізніш ми наведемо переконливі докази правдивості цього
твердження.
Коли тривога — тоді до бога?
Деякі віруючі (в
нашому дослідженні 165 чол., або 11,4 % від всіх опитаних) переконані, що
ніхто і ніяк не прищеплював їм релігійних поглядів, а вони самі прийшли до
релігії. Першим поштовхом до віри в бога вони вважають різні обставини,
причини, випадки, а то й «чудесні поклики». Найчастіше і, що важливо, найбільш
образно ці віруючі розповідають про своє особисте горе, нещастя. «Протягом
усієї війни я нічого не знала про чоловіка,— говорить 56-річна баптистка М.— Молодшого
брата і сестру фашисти погнали в Німеччину. Пізніш я дізналась про загибель
чоловіка. З того часу й почала молитися богу, заспокоююсь у молитві» (Матеріали
КДПІ ім. Горького, т. 12, арк. 23). Православний Р. (52 роки) розповідає: «Я
багато натерпівся в окопах, в таборах військовополонених. Майже всі мої
товариші загинули, а я чудом врятувався, залишився живий. З того часу невпинно
молюсь, дякую богові» (Там же, т. 6, арк. 52). Інша віруюча стала фанатичною
п'ятидесятницею після того, як несподівано помер її чоловік, а обидва сини потрапили
у психіатричну лікарню (Там же, т. 5, арк. 15).
Г. В. Плеханов справедливо
твердив, що люди, які загубили дорогу на землі, нерідко починають шукати шляху
на небо. Проте не слід думати, що особисте горе, біда можуть кожного привести
до віри в бога. В пошуках виходу з трагічного становища на шлях релігійної
розради може стати тільки той, хто принаймні хоча б чув про можливе розв'язання
трагічної ситуації за допомогою релігії. Випробувавши різні варіанти виходу чи
пристосування, людина може спинити свій вибір на відомому їй релігійному
варіанті. Не випадково багато віруючих, що прийшли до релігії начебто з
власної ініціативи, згадують, що вони в дитинстві вірили в бога, а потім
перестали аж до якоїсь певної трагічної події в їхньому житті. Дехто з них у
своєму нещасті вбачає покарання за відхід від бога, інші — «зов господній».
Найбільш стійке суб'єктивне переконання в тому, що вони самі прийшли до
релігії, у тих, хто під впливом особистого горя чи нещастя змінив своє віросповідання.
В такому разі кожен з них свої попередні релігійні переконання не вважає
релігійними і до того ж, як правило, забуває про роль певного проповідника, що
«допоміг» йому примкнути до нинішньої релігійної общини.
Дія особистих
переживань і трагедій інтенсивно зменшується із зростанням успіхів у
будівництві комунізму в нашій країні. У суспільстві, головним девізом якого є
положення програми партії: «Все в ім'я людини, для блага людини», зовсім
зникає цей канал відтворення релігії. Не випадково серед тих, що вступили в
общину євангельських християн-баптистів протягом останніх трьох років у
Черкаській області, не виявлено жодного, який вважав би особисте горе основною
причиною свого «звернення» до бога.
Частіше віруючі
(з тих, що ніби самі прийшли до релігії) мотивують свій крок пошуками істини,
відповідей на важливі питання життя або пошуками заспокоєння, емоційної
розрядки, насолоди. Однак переважна більшість опитаних вказала, що особиста
ініціатива в таких пошуках була спрямована головним чином на «усвідомлення»,
поглиблення вже існуючої релігійності.
Звернення до
релігії за власною ініціативою не має ні великого за кількістю, ні
самостійного за змістом значення у відтворенні релігії в наші дні. Воно тільки
своєрідна умова для рецидиву релігійності в певної людини. Принципові
початкові основи релігійності в подібних випадках, виявляється, закладені
значно раніш, здебільшого — внаслідок неправильного сімейного виховання.
Сучасні віруючі та їхні діти
Із опитаних нами
віруючих вперше почали вірити в бога:
З раннього
дитинства - 79,3%
В юнацькому віці
(14—18 років) - 10,7 %
Дорослими (19—40
років) - 9,67 %
Після сорока
років - 0,4 %
Як бачимо, 90 %
сучасних віруючих уже в дитинстві і юнацькому віці були релігійними. Звідси
випливає важливий висновок: найбільше необхідно наголошувати на атеїстичному
вихованні дітей і молоді, тобто в сім'ї і школі (технікумі, вузі), а основну
увагу звертати на атеїстичне виховання дітей з релігійних сімей. Коли людина
не була віруючою в молодості, то, як правило, не стане релігійною і в
старості.
Кафедра
наукового атеїзму Київського педагогічного інституту ім. О. М. Горького обстежила
550 родин віруючих, в яких є діти, племінники, внуки дошкільного і шкільного
віку. Одержано дані:
Чим виший
ступінь релігійності батьків, тим частіше зустрічаємося з релігійним виховання
і в сім'ї. Характерно, що 84 % від усіх обстежених православних не залучає
дітей до релігії. Але цього не можна сказати про сектантів, особливо
євангельських християн-баптистів. Із 94 вивчених нами родин баптистів у 45 випадках
(48 %) встановлено релігійне виховання дітей.
Як видно з
таблиці, переважна більшість сучасних віруючих не нав'язує дітям своїх
релігійних переконань. Причину цього вони мотивують по-різному. Наприклад,
віруюча Б. призналася, що дома вона молиться так, щоб цього не бачив її
п'ятирічний внук: «Він ще малий,— пояснює вона,— гріхів у нього немає, і йому
не треба молитись» (Матеріали КДПІ ім. Горького, т. 5, арк. 153). Інша віруюча
не привчає своїх дітей до молитви, бо хоче, щоб їх не довелось потім карати за
порушення церковних вимог, як карали її в дитинстві: не помолишся «щиро» — не
одержиш їжі, не вивчиш молитви — будеш бита, порушиш піст — стоятимеш на
колінах (Там же, стор. 266). Віруюча іудаїстка заявила: «Я не вчу своїх внуків
релігії. Та вони мені й не повірять, якщо я почну їм розповідати про бога. До
чого їм мої благочестиві розмови, коли навколо так багато цікавого!» (Там же,
арк. 10). Тому багато дітей із родин віруючих не тільки самі не вірять в бога,
але й не підозрюють, що їхні батьки, баби та діди релігійні. Коли п'ятикласнику
Борису Н. сказали, що його дід вірить в бога, хлопчик не повірив цьому повідомленню
(Там же, арк. 30). Такі приклади не поодинокі.
Більшість
віруючих цієї групи говорять: «Я вступила до секти і не вийду з неї. Л мої діти
- як собі схочуть, я бажаю, щоб вони жили так, як усі інші радянські діти» (т. 4,
арк. 5). «Моя внучка,— хвалиться віруюча,— вчиться добре, агрономом буде... їй
релігія ні до чого» (7,2); «Мої діти живуть в такий час, що їх і силоміць не
примусиш вірити в бога, та він їм і непотрібний» (5,235).
Ці та інші,
безперечно, щирі визнання віруючих є чудовим свідченням невідпорного впливу
нашої соціалістичної дійсності. Природно, віруючі так само бажають своїм дітям
щастя, як і атеїсти. «Всі діти не вірять в бога, хай і мій буде як усі» (4,89),
А один з керівників секти адвентистів сьомого дня, привівши свого сина до
вчителя п'ятого класу, сказав: «Учіть і виховуйте Юру, як вважаєте потрібним. Я
ні в чому не буду суперечити вам. Він дуже любить математику і історію. Може, і
в люди вийде» (5,27).
Нерідко в
сім'ях, де є віруючі, згубний релігійний вплив на дітей послаблюється або й
зникає після наполегливої, вмілої атеїстичної роботи вчителів, товаришів,
батьків. Так, учнів молодших класів Олю і Володю бабуся водила до церкви. Вчителі
звернули на це увагу батьків, пояснивши, якої шкоди завдає релігійне
виховання. З допомогою вчителів батькам вдалося відвернути дітей від релігії (5,65).
Віруючий Олексій Н. (столяр, 42 роки) признається: «Мені дуже хотілося б, щоб
мої діти вірили в бога, але моя дружина проти цього» (6,50). В іншому випадку
в перевихованні учня найактивнішу роль відіграли його однокласники, піонерська
організація (4,128).
Як не дивно, але
в деяких сім'ях віруючі не виховують дітей в релігійному дусі з... релігійних
мотивів. Так, проповідниця в секті євангельських християн-баптистів говорить:
«Я своїх дітей не вчу релігії. Дітей взагалі не потрібно цього вчити. Тепер
вони дуже розумні! А тому, коли виростуть, самі зрозуміють, що треба вірити в
бога» (5,38). Такі віруючі, спираючись на деякі слова біблії, вважають гріхом
примушувати «служити» Христу.
Учні з тих родин
віруючих, де не виховують релігійно, майже нічим не відрізняються від учнів з
атеїстичних родин. Наприклад, вже згадуваний Юра — нині піонер, відмінник
навчання, бере активну участь в громадському житті школи. Син другого
сектантського пресвітера був секретарем комсомольського комітету школи, активно
працював у галузі атеїстичної пропаганди, закінчив школу з медаллю. І все ж
діти з таких родин потребують особливої уваги педагогічних колективів і громадськості.
Адже в домашній обстановці вони все-таки зустрічаються з проявами релігійності.
Так, один з опитаних нами віруючих сказав, що він не вчить дітей релігії, але
розповідає їм поряд з казками й цікаві історії з біблії. Цілком зрозуміло, що
в дітей з цих сімей рано чи пізно виникнуть питання, пов'язані з релігією, і,
звичайно, насамперед, вони шукатимуть на них відповіді у своїх батьків.
Вкрай необхідно
вчителям уміти проводити з учнями бесіди про релігію і атеїзм, тактовно
викликати їх на відвертість, вичерпно відповідати на всі запитання про
релігію, які їх цікавлять. Потрібно також, щоб вони одержували в школі глибокі
знання з тих світоглядних питань, зміст яких їм можуть фальшиво розтлумачити
релігійні дорослі.
Дітей з родин
віруючих обов'язково слід виховувати в дусі активного войовничого атеїзму.
Пасивний атеїзм тут небезпечний, бо він може відступити перед зашкарублою,
традиційною релігійністю сім'ї. Більше того, він не захищає вихідця з родини
віруючих від найнесподіванішого рецидиву підсвідомої релігійності. Ось одне з
цікавих визнань «схильного до самоаналізу» студента: «Все моє свідоме життя,
можна сказати, з отроцтва, характеризується цілковитою байдужістю до релігії.
І все ж, буває, прилине раптом який-небудь спогад, така мила картина
дитинства, що пройшло в релігійному середовищі, і вона нестримно заволодіває
моїм душевним світом: і добро, і зло у мене знову асоціюються з образами мадонни,
Христа, чортів, і ці образи викликають знову почуття, які колись були з ними
пов'язані. В такі хвилини мій розум прагне підвести якусь логічну базу під уже
згаслу віру» («Наука и религия», 1967, № З, стор. 50).
Про дітей, що перебувають під гнітом релігії
Особливої уваги
атеїстів заслуговують діти, яких батьки силоміць виховують у релігійному дусі.
Як показує таблиця № 2, приблизно четверта частина, а точніше 23,1, сімей
віруючих вершать це насильство над своїми дітьми.
Про результати
впливу на світогляд і поведінку дітей релігійного виховання в 127 вивчених нами
родинах можна судити з даних таблиці № 3:
Вплив сімейного
релігійного виховання здебільшого нейтралізується і переборюється вмілою і
наполегливою науково-атеїстичною роботою громадськості, а в дитячому віці — школою.
Це змушені визнати самі віруючі. «Я вчила своїх дітей релігії — говорить одна
з таких віруючих,—та насправді їх виховала Радянська влада, а не я» (4,27); «Колись
примушувала своїх Дітей молитись перед сном,— свідчить інша,— але з часом
побачила, що все це нічого не дає і залишила їх у спокої» (5,164). «Не можна
жити без віри в бога,— це гріх. Ось і мої діти, син і дочка, також грішники,
безбожники. Але живуть, як бачу, непогано. Можливо, і так можна жити...» (4,86).
Навіть запопадливі віруючі під впливом дійсності змушені якось примиритися з
тим, що їхні діти, незважаючи на посилене релігійне виховання в сім'ї, стали
атеїстами (див. т. 5, арк. 238, 227, 225, 253, 249—250).
Більшість
віруючих, що виховували в свій час дітей у релігійному дусі, не тільки
відмовились від цього, нині марного наміру, але й самі почали відчувати на
собі атеїстичний вплив своїх дітей. Причому тут виявляються дійовими такі
методи і мотиви, які не зустрічаються у звичайній науково-атеїстичній
пропаганді. Однак, колись фанатично віруюча жінка тепер говорила дослідникам:
«Питаєте: чи вчу я своїх дітей релігії? Раніш учила... А тепер син — інженер,
дочка — медсестра. Обоє не вірять у бога, заговориш про нього — зразу зіб'ють
з пантелику. Ось я й думаю: може, мої діти й правду говорять, що бога немає?
Хіба може дитина побажати своїй рідній матері зла, чогось поганого? Але я й
досі за звичкою молюся богу, та й то тільки тоді, коли не бачать діти» (5,13).
Проте ще часто
буває, що зустрівши протидію школи, навколишнього життя, віруючі озлобляються
проти своїх дітей. Так, фанатик Б. почав бити свою дочку-ученицю, коли та
допускала порушення релігійних прописів (1,78). Такі віруючі вважають, що бог
зарахує їм за гріх безвір'я їхніх дітей. Такі настрої всіляко намагаються підігріти
войовничі проповідники релігії. Тепер у церквах все частіш чути заклик «приводити
людей до Христа»; общини євангельських християн-баптистів надсилають віруючим
«підручники» з релігійного виховання дітей. В цих кустарних витворах численними
посиланнями на біблію, тлумачену як заманеться, навіюється віруючим батькам:
«Діти наші повинні дружити тільки з дітьми, що люблять господа, і не брати
участі у мирських іграх»; «Доводити дітей до свідомого покаяння»; «Треба, щоб
діти полюбили діло боже..., щоб у них не було часу відвідувати місця розваг» і
т. п.
Під впливом
подібних настанов віруючі батьки запрошують додому проповідників для
релігійного виховання дітей. В деяких випадках ці «вихователі» кидають виклик
усій школі. Так, баптист Олександр К. з села Литвинівка на Київщині через
батьків забороняє дітям віруючих вступати в піонери і «допомагає» готувати
дітей до... хрещення (1,197).
Ми вже говорили,
що релігійне виховання здебільшого відразу знешкоджується школою. Але (і це
треба мати на увазі всім учителям) не менше 20 % дітей, яких виховують в
релігійному дусі, стають віруючими. Ступінь і форма прояву їхньої релігійності
бувають різними. Діти віруючої Надії В.— піонери, але під час релігійних свят
відмовляються від фізичної роботи в школі, тому що «мама будуть сердитись,
битись» (5,118). Шестикласник Білоцерківської середньої школи Льоня С., син
адвентистів сьомого дня, теж піонер, але в суботу не займається
самообслуговуванням (2,144). П'ятидесятниця Антоненко з села Нова Буда
Корсунь-Шевченківського району, як писала газета «Черкаська правда», заявила:
«Мої діти — Віра й Володимир — піонери. Я стежу за тим, щоб вони в школі робили
все те, що говорять учителі. А дома вони ведуть християнський образ життя,
моляться разом з нами».
Інколи створена
в сім'ї релігійна атмосфера посилюється сторонніми віруючими, особливо
проповідниками. Тоді діти стають релігійними фанатиками, самі активно
включаються в релігійну пропаганду.
Релігійне
виховання в сім'ї негативно впливає на процес духовного формування
підростаючого покоління, травмує дітей. У них відбувається роздвоєння між тим,
що вони чують дома і поза домом — у школі, на роботі, в місцях відпочинку,
внаслідок чого часто-густо наступає громадська пасивність і психологічна
депресія.
Атеїст і віруючі діти
З першої ж
зустрічі з віруючою дитиною — серед першокласників чи навіть дошкільнят — атеїст
повинен викорінювати прищеплені релігійні погляди. Треба захистити дитину від
шкідливого впливу і почати формувати й зміцнювати в неї науково-матеріалістичні
погляди і переконання. При цьому насамперед необхідно переконати віруючих
батьків — не суперничати з атеїстами за «душу» дитини, а спільно виховувати
гідного громадянина Країни Рад. Для захисту від моральних і фізичних травм,
завданих релігією неповнолітнім, треба апелювати до батьківських почуттів, до
громадської думки, а в разі потреби — і до правового захисту. Та до останнього
слід вдаватись лише в крайньому разі, бо з досвіду роботи багатьох атеїстів
відомо, що немає таких закоренілих фанатиків-батьків, яких не можна було б
переконати у згубності для виховання дітей суперечностей між школою й сім'єю.
Тим більше, що виховання дітей в дусі віри в бога не є головним спрямуванням
релігійних інтересів віруючих батьків.
В нашому
суспільстві переважна більшість людей — переконані атеїсти. Величезна заслуга
в цьому радянської школи.
За даними
досліджень, в 1920 році школи відвідувало 90 % і більше вже віруючих дітей.
Тут вони не лише набували конкретних знань, а й визволялися з-під впливу
релігії. В 1927 році серед учнів 5— 7 класів налічувалось близько 30 % віруючих,
а в 1929 — лише 10—15. Отже, майже всі сучасні люди віком до 60 років переставали
вірити в бога і набували атеїстичних переконань саме в нашій, радянській
школі.
Нині, коли
ставиться питання про остаточне подолання релігійних передсудів, наша школа
повинна різноманітними, ефективними засобами систематичного і планомірного
науково-атеїстичного виховання нейтралізувати і перекрити найбільш дійовий
канал відтворення релігії — виховання в релігійному дусі дітей в сім'ях
віруючих. Це робота нелегка. До того ж вона вимагає строго диференційованого
підходу до справи в кожному конкретному випадку. Тут можна говорити лише про
найзагальніші принципи.
Насамперед
потрібно завжди тримати в полі зору атеїстичного виховання всіх дітей, батьки
яких вірують у бога. Ще з дошкільного віку і протягом навчання дітей в 1—4 класах
центр атеїстичної пропаганди в таких випадках слід перенести на роботу з
батьками. Ні в якому разі не можна настроювати дітей проти батьків, сіяти
ворожнечу між ними. Це морально травмуватиме дітей. З учнями 5—7 класів треба
проводити більш наступальні атеїстичні бесіди, у відвертій, інтимній бесіді з
ними серйозно обговорювати різні питання атеїстичного та релігійного змісту.
Школярів
необхідно зацікавити в набутті наукового світогляду, навчити самостійно
мислити, шукати дорогу до наукового світосприймання. З старшокласниками слід
серйозно займатися науково-атеїстичною пропагандою. Якщо серед них є віруючі учні—з
ними можна публічно дискутувати, давати можливість прилюдно висловити свої
думки, прилюдно спростувати їх.
Великий вплив на
віруючих батьків справляє участь їхніх дітей у проведенні науково-атеїстичної
пропаганди серед населення. Учні можуть демонструвати «релігійні чудеса»,
влаштовувати виступи художньої самодіяльності на атеїстичну тематику.
В класи, де є
віруючі учні або багато учнів з сімей віруючих батьків, корисно запрошувати
для бесід, відповідей на запитання, проведення диспуту кваліфікованих лекторів
з Товариства «Знання», вищих навчальних закладів, досвідчених атеїстів.
Що ж до
найважливішої і найважчої ділянки атеїстичного виховання — індивідуальної
роботи з віруючими батьками та їхніми дітьми, то тут — багатий арсенал виховних
методів, заходів, засобів, прийомів і широке поле діяльності для школи і
педагогічної громадськості.
Є. К. ДУЛУМАН,
кандидат філософських наук
Немає коментарів:
Дописати коментар